Idag är det 1 år kvar till det är dags för handbolls-VM 2023. Bildbyrå Christoffer Borg Mattisson.

Ett år kvar till handbolls-VM i Jönköping

Idag, 12 januari, är det exakt ett år till premiär för Handbolls-VM i Sverige och Jönköping. Polen och Sverige delar på värdskapet och svenska spelorterna är, förutom Jönköping - Kristianstad, Malmö, Göteborg och Stockholm*.

Det är inte första gången Jönköping står värd för Handbolls-VM, senast var 2011. Evenemanget blev väldigt framgångsrikt och har, liksom då, än idag en stark och tydlig koppling till Jönköping som sjuder av handboll.

”VM 2011 var en stor succé med hög stämning i arenan och supportrar som satte färg på stan. Framgången gav underlag till att på ett mer strategiskt sätt arbeta för att utveckla Jönköping som evenemangsstad. Ett arbete som resulterat i att flera stora nationella och internationella idrottsevenemang genomförts i kommunen de senaste 10 åren” säger Carl-Gustaf Tollén som var en av de ansvariga för evenemanget då.

VM i handboll spelas 11–29 januari 2023, mästerskapet inleds i Katowice i Polen. Med ett år kvar har också IHF (Internationella Handbollsförbundet) bekräftat matchschemat för mästerskapet. Matcherna kommer att spelas i nio städer - fyra i Polen och fem i Sverige. I Sverige spelas de första matcherna i Jönköping och Göteborg.

”Det är fantastiskt roligt att vi nu börjar räkna ner på riktigt till höjdpunkten för 2023. Handbollen som sport växer sig starkare för varje år i Jönköping som stad och i regionen, vilket vi märker redan nu på intresset inför mästerskapet. Vi ser fram mot att välkomna lag och supportrar från hela världen för att skapa upplevelser och ett arrangemang i världsklass!” Karl Gustavsson, Klubbchef Hallby och projektledare Handbolls-VM 2023.

”Det är över tio år sedan vi upplevde det här senast och med den handbollskultur som finns i Jönköping med omnejd, med dam – och herrlag i högsta och näst högsta serierna samt framträdande ungdomshandboll ser vi framför oss en tokladdad publik i Husqvarna Garden.” säger Caroline Törnblad, chef för Möten och Evenemang på Destination Jönköping.

Säkra din plats på www.handball23.com

* För IHF återstår ett sista inspektionsbesök för att slutgiltigt bekräfta spelorterna.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409