De är nominerade till Årets Jönköpingsambassadör!

De är nominerade till Årets Jönköpingsambassadör!

Det finns många engagerade människor i Jönköping som på olika sätt verkar för att sprida varumärket Jönköping i nationella och internationella sammanhang. Utmärkelsen Årets Jönköpingsambassadör delas ut till en person som sticker ut lite extra och genom sina insatser är en viktig del i byggandet av varumärket Jönköping. På Jönköpingsgalan den 13 oktober ser vi tre färgstarka visionärer göra upp om titeln!

På Jönköpingsgalan 2011 såg vi hockeyspelaren och HV71-profilen Johan Davidsson ta emot priset. Tidigare har bland andra Lena-Maria Klingvall, Tommy Myllymäki, Mian Lodalen och Johan Petersson prisats för sitt arbete med att sprida varumärket Jönköping.

Nominerade till Årets Jönköpingsambassadör 2012 är:

Susanne Dalsätt
Müslidirektör, författare, kostexpert, föreläsare, extremidrottare.  Susanne Dalsätt är en mångkonstnär som får både Jönköpingsbor och besökare från hela Sverige att må bra. Tillsammans med sin man driver hon Persgården på Visingsö med en vision om att skapa en oas för hälsa och välmående – något som hon är på god väg att göra, och samtidigt bidra till ett levande näringsliv och locka besökare till ”öa”. Som arrangör av springloppen ”Sommartåget” och ”Tomtetåget” visar hon upp våra vackra omgivningar för deltagarna som framförallt kommer från övriga Sverige. Löparna springer från Jönköping city, genom Östra Vätterbranterna och avslutar med färjetur till Visingsö där det vankas övernattning och middag. På sin blogg sprider Susanne en färgstark och vacker bild av livet i Jönköpings kommun.

Therese Sjölundh
Med sitt stora engagemang och arbete utöver det förväntade är Therese en lika inspirerande som viktig ambassadör för Jönköping. Under sina tio år som VD för Science Park Jönköping har Therese arbetat upp ett fantastiskt renommé i branschen, såväl nationellt som internationellt.  Som ordförande i SISP, Swedish Incubators & Science Parks, drev hon innovations- och företagarfrågor utomlands och i Sverige med utgångspunkt från Jönköping.  Therese har genom sitt engagerade arbete stärkt Jönköpings ställning som förebild vad gäller Science Parks och inkubatorer och studiebesöken från världens hörn har varit täta. Under 2012 såg Therese till att Jönköping stod värd för Sveriges Innovationsriksdag som samlar landets absolut främsta aktörer inom området.

Thomas Tegnér
Thomas är den färgstarka estradören på Smålands Musik och Teater som i sina nationella nätverk alltid har Jönköpings bästa för sina ögon. Tack vare Thomas har Jönköping gästats av många spännande artister och möten, och han verkar dagligen för att utveckla Jönköping som kulturstad. Ett kvitto på hans arbete är att Svensk Teaterunion under förra året valde Jönköping som värdstad för Scenkonstbiennalen 2013 – ett evenemang som inte bara lockar tusentals deltagare till vår stad, utan också genererar stora intäkter till regionen.  Vid besök utifrån är Thomas den perfekta värden som gärna och målande berättar om vad vi har att erbjuda i det kulturella Jönköping – ett mottagande som garanterat leder till återbesök.

Här kan du hitta pressbilder på de nominerade

För ytterligare information, kontakta:
Maria Lindén, Destination Jönköping
maria.linden@destinationjonkoping.se

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan hålls på Elmia den 13 oktober och arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Regionförbundet Jönköpings län.  Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på personer och organisationer som för Jönköpingsregionen in i framtiden på ett bra sätt. Nio priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av Karin Adelsköld som 2011 utsågs till årets kvinnliga komiker. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter. Läs mer på:
www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.