Camilla Littorin ny chef på Destination Jönköping

Camilla Littorin ny chef på Destination Jönköping

Förbundssekreterare Camilla Littorin föreslås bli Jönköpings kommuns nya näringslivschef, tillika chef för Destination Jönköping. Hon är sedan drygt fem år förbundssekreterare för Företagarförundet.

Camilla Littorin har tidigare varit näringslivsdirektör i katrineholms/Flens kommuner, VD för Svensk Fågel och egen företagare.

- Det ska bli jätteroligt att få det här jobbet, säger hon. Jönköping har utvecklats otroligt och är ett starkt fäste i regionen. Jag vill bidra till en fortsatt gynnsam utveckling.

Camilla har arbetat med näringslivspolitiska frågor i 20 år.

- Jag brinner verkligen för företagarfrågor, säger hon. Det är det som bygger Sverige. En stor fördel i Jönköping är det starka sociala sammanhang som finns. Genom Destination Jönköping har man också visat att man vill arbeta tillsammans.

En bra infrastruktur är grundförutsättningen för att locka företag och människor till kommunen, menar hon. Det är självklart att det ska finnas ett höghastighetståg som stannar och direktförbindelse med Stockholm med tåg.

Camilla Littorin är 59 år och bor sedan drygt ett år i Karshult utanför Taberg. Kommunstyrelsen väntas fatta det formella beslutet om hennes tillsättning i början av februari. Hon tillträder tjänsten den 1 mars.

Pressbild Camilla Littorin

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.