Beridna Högvakten gör unikt besök i Jönköping

Beridna Högvakten gör unikt besök i Jönköping

Söndag den 18 september får Jönköping för första gången ett unikt besök av Beridna Högvaktens Musikkår. Den beridna högvakten är en av Sveriges största attraktioner både för svenska och utländska besökare och är en uppskattad rikssymbol som deltar vid högvakter, stadsbesök och andra högtidliga tillfällen.

Högvakten vid Stockholms slott har en lång tradition och beriden högvakt har bedrivits i Stockholm sedan 1906. Den beridna musikkåren är unik i sitt slag och medverkar vid olika evenemang runt om i Sverige, nu också för första gången i Jönköping! Den beridna vaktparaden kommer att göra parad med fanvakt (två ryttare), 24 musiker och 26 hästar i en parad genom centrala Jönköping som avslutas med att musikkåren ger en konsert till häst och visar figurativ marschmusik i Rådhusparken.

12.00 - Urlastning och "uppspelning" vid Per Brahegymnasiets parkeringsplats
13.00 - Paraden börjar genom centrala Jönköping över Munksjöbron mot Rådhusparken
13.30 - Dragonmusikkåren ger en konsert till häst och visar figurativ marschmusik i Rådhusparken
14.00 - Avslutning och återmarsch till Per Brahegymnasiets parkeringsplats

För ytterligare information, kontakta:

Johan Edström, Beridna Högvakten, tel. 070-6678096 alt. 08-6677730, johan.edstrom@beridnahogvakten.se

Foto: www.beridnahogvakten.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.