Eskilstuna gör HållbarEvolution - En helg fattigdom, utanförskap och Stadsmissionens arbete

Välgörenhetskonsert med Tomas Andersson Wij, en helg om fattigdom, utanförskap och Stadsmissionens arbete

Den 10 februari kommer Tomas Andersson Wij till Klosters kyrka för en välgörenhetskonsert arrangerad av Destination Eskilstuna, Patrik Kolar och Eskilstuna Stadsmission. Syftet är att samla in pengar till och uppmärksamma Stadsmissionens arbete i Eskilstuna, ett av många goda initiativ som faller in under varumärket Eskilstunas position HållbarEvolution.

Konserten med Tomas Andersson Wij är en av flera aktiviteter under temahelgen den 10-12 februari. Under dagen bjuder Eskilstuna Stadsmission, i samverkan med Mälardalens högskola och Destination Eskilstuna, in till en föreläsning och ett panelsamtal om fattigdom och olika former av utsatthet och utanförskap i dagens Sverige.

Uppmärksammandet av Stadsmissionens arbete fortsätter sedan under lördagen genom att medarbetare från Eskilstuna Stadsmission finns på plats i stadskärnan och på Tuna Park för att sprida information, svara på frågor och samla in pengar. På söndagen, den 12 februari, håller kyrkoherde Johan Hedlund och biskop Johan Dalman festhögmässa i Klosters Kyrka, med efterföljande kyrkkaffe. Kollekten går till Eskilstuna Stadsmission.

Eskilstuna Stadsmission bedriver socialt arbete inom en rad områden, till exempel Härbärget, Matlaget, Dagverksamhet och Personligt ombud. Verksamheterna är helt beroende av medmänniskor som genom sin omtanke och sitt engagemang gör konkret skillnad för hemlösa och utsatta människor varje dag.

Att det nu finns en Stadsmission i Eskilstuna är viktigt. Det är också viktigt att uppmärksamma det. Vi behöver allt stöd vi kan få för att kunna hjälpa fler utsatta människor. Vi på Eskilstuna Stadsmission är stolta och glada över samarbetet med Destination Eskilstuna och övriga inblandade parter. Det ger oss styrka att synas tillsammans med andra viktiga aktörer i Eskilstuna, säger Tomas Lindroos, direktor på Eskilstuna Stadsmission.

Att Destination Eskilstuna har gått in som medarrangör för det här evenemanget är en del av arbetet med varumärket Eskilstuna. Ambassadörsnätverket EskilstunaEvolutionärer träffas ungefär två gånger om året för att få inspiration utifrån de positioner som har identifierats som Eskilstunas styrkor. En av positionerna är hållbarhet, Eskilstuna är en stad där vi bryr oss om varandra.

­När Eskilstuna Stadsmission kontaktade oss för att prata om hur vi skulle kunna hjälpa dem att fira sitt första år i Eskilstuna passade det perfekt in i vår planering för den fjärde Evolutionärsträffen, på temat HållbarEvolution, säger Elin Stenman, marknadskommunikatör på Destination Eskilstuna.

Genom Destination Eskilstunas samverkan med konsertarrangören Patrik Kolar gavs chansen att bjuda in Tomas Andersson Wij, som åker på turné senare i vår men tjuvstartar med denna extra spelning i Eskilstuna. Konserten och det övriga programmet ingår i Evolutionärsträff #4, men alla är välkomna.

Vi är glada över att kunna bjuda in till en konsert i fina Klosters kyrka. Med fri entré kan även människor som inte annars hade kunnat ta del av den här upplevelsen komma. De som känner att de har råd och möjlighet hoppas vi ska skänka en slant till Eskilstuna Stadsmissions viktiga arbete, säger Elin Stenman.

Varumärkesarbetet syftar till att öka stoltheten och kännedomen om Eskilstuna genom att lyfta stadens tillgångar.

Mer information:

Läs mer om hela helgens program: http://eskilstuna.nu/gora/eskilstuna-gor-hallbarevolution/

Läs mer om varumärkesarbetet: http://eskilstunaevolution.se

Läs mer om Eskilstuna Stadsmission: http://eskilstunastadsmission.se

Kontakt:

Elin Stenman, marknadskommunikatör, Destination Eskilstuna, 070-744 99 09, elin@eskilstuna.nu

Tomas Lindroos, direktor, Eskilstuna Stadsmission. 073-773 57 75, tomas.lindroos@eskilstunastadsmission.se