Pressmeddelande 11 februari 2013

Eskilstunabåten 2013 kastar loss:

Svaret:

De utgör stommen i seminarieprogrammet under Eskilstunabåten som går av stapeln den 14-15 april.

Eskilstunabåten 2013 - en affärsmötes- och inspirationsresa som samlar näringsliv, beslutsfattare och offentliga verksamheter i regionen Eskilstuna & Mälardalen. Temat är Framtid, Varumärke och Samverkan med fokus på Eskilstunas utveckling.

Ur seminarieprogrammet.

Per Schlingmann: Att förändra ett varumärke

Moderaterna är kanske det parti som i modern tid lyckats bäst med en grundläggande varumärkesförändring. Från att
ha uppfattats som ett konservativt parti, med liten eller ingen förnyelse, så slog partiet igenom vid valet 2006 som det ”Nya arbetarpartiet”. Moderaterna fick röster även från dem som normalt inte röstade på Moderaterna och tog tillsammans med de tre andra allianspartierna över regerings- makten. Per Schlingmann är nu, efter två valsegrar, känd som mannen bakom moderaternas förnyelse och marknadsföraren bakom den nya bilden av moderaterna.

Christer Asplund: Den stolta Fristaden - en vision som förpliktar!

Hur lockar vi fler människor, etableringar och besökare till Eskilstuna? Välkommen att inspireras av Christer Asplund, konsult och internationell expert på Place Marketing och Place Management. Christer Asplund är bördig från Eskilstuna och har gett ut fyra böcker kring platsutveckling. Som konsult har han arbetat på 100-tals platser i Europa och Asien för att hjälpa städer och orter att skapa lokal attraktion.

Han kommer att ge sin syn på platsutveckling och inspirera kring hur Eskilstuna kan välja väg framåt!

Lina Thomsgård: Rättviseförmedlingen- att göra skillnad på nätet

Efter snart tre år med Rättviseförmedlingen har medie- klimatet i Sverige förändrats och fler än 37 000 rättvise- förmedlare har tillsammans utrotat ursäkten ”det fanns inga andra”, genom att konstruktivt och konkret motverka skevheter och underrepresentation. En innovation som blev till verklighet genom att låta människor gå samman via nätet för att åstadkomma förändring. Hur har arbetet fungerat, vilka är lärdomarna? Vad blir nästa steg? Låt dig inspireras av ett av Sveriges mest framgångsrika jämställdhetsprojekt.

Lina Thomsgård, är en av den nya medievärldens främsta opinionsbildare. Hon grundade Rättvisförmedlingen och har blivit utsedd till Årets Stockholmshjälte av DN,
 Årets Wendela av Aftonbladet. Supertalang av Veckans Affärer och utnämndes alldeles nyligen till en av näringslivets superkommunikatörer.

Rudolf Antoni: Stadsutveckling

Rudolf Antoni är analytiker, författare och föreläsare inom stadsutveckling och en av landets främsta förespråkare för kulturens betydelse för staden. Med en bakgrund på SOM-institutet vid Göteborgs universitet arbetar han idag som utredare och biträdande näringspolitisk chef
på Fastighetsägarna GFR. Han sitter i ledningsgruppen för organisationen Svenska Stadskärnor och är dessutom ordförande för Svenska Stadskärnors forskarråd. Han bedriver en rad forskningsprojekt inom områdena stadsutveckling och destinationsutveckling.

Han är även initiativtagare och en av författarna till boken Utveckla din stad - en guide för städer med ambitioner.

Helena Nordström: Jönköpings varumärkesresa och innovativa jakt på talanger

Helena Nordström har varit marknadschef på Destination Jönköping i tre år. Med kampanjer som ”Vi saknar dig” och ”Welcome2work” har Jönköping visat att staden vågar sticka ut i jakten på att generera fler invånare, företagsetableringar, evenemang och besökare.

På Eskilstunabåten får du höra henne berätta om Jönköpings varumärkesresa, och hur den resan har engagerat invånare och näringsliv på bred front för att vitalisera varumärket Jönköping!

André Pops

Moderator under resan är Eskilstunasonen och SVT-profilen André Pops