Två medicinska möten till Eskilstuna 2014

Två medicinska möten till Eskilstuna 2014

Både Svensk Onkologisk Förening (SOF)och Svensk Förening för Patologi (SvFP) väljer att lägga sina årsmöten i Eskilstuna 2014.

Onkologidagarna kommer äga rum 17-21 mars 2014 och man räknar med minst 500 deltagare.

– Svensk Onkologisk Förening arrangerar möten en gång per år och orten för våra möten alternerar och denna gång var det Eskilstunas tur. Vi ser fram emot mötet och känner oss mycket tillfreds då det föregående mötet i Eskilstuna för ca 10 år sedan var mycket lyckat. Så säger Roger Henriksson, Ordförande i Svensk Onkologisk Förening. (SOF)

– Kongresstaden för Onkologidagarna växlar vart annat år mellan länsstäder och universitetsstäder. 2014 har Onkologkliniken Sörmland fått uppdraget då SOF sett flera fördelar med staden t.ex. närheten till Arlanda och att alla aktiviteter kan samlas i city med korta gångavstånd. Till mötet kommer flera utländska föredragshållare från Europa och USA och transporten från närmaste storflygplats blir smidig med snabbtåg, säger Pehr Lind, Verksamhetschef för Onkologkliniken Sörmland.

Vårmötet i Patologi kommer till Eskilstuna 6-9 maj 2014 och man räknar med ca 400 deltagare.

– I maj 2014 står Unilabs som värd för Vårmötet i Patologi. Mötet är en årligen återkommande konferens som arrangeras av Svensk Förening för Patologi tillsammans med en lokal patologiavdelning. Unilabs har valt att hålla mötet i Eskilstuna för närheten till Mälarsjukhuset och för att det här finns goda möjligheter att hålla ett bra möte för en så stor grupp, säger Cecilia Winblad, Driftchef Kundtjänst Unilabs AB Laboratoriemedicin Sörmland.

– Här har vi två bra exempel på att Eskilstunas läge och att vi har många valmöjligheter på liten yta verkligen spelar roll när man tar beslut om plats för den här typen av möten. Vi ska vara stolta att vi har lokala värdar på Mälarsjukhuset som hjälper till att få den här storleken på möten till Eskilstuna. Ytterligare ett plus i kanten är det att vi kommer få hit internationella gäster. Nu har vi verkligen chansen att visa upp vår fantastiska stad så att de vill komma tillbaka, säger Emelie Gard, Projektledare på Eskilstuna Convention Bureau.

Eskilstuna Convention Bureau (ECB) är en del av Eskilstuna Marknadsföring AB och en icke vinstdrivande organisation. Genom en strategisk värvning av nationella och internationella möten och evenemang bidrar ECB till en positiv utveckling, tillväxt och marknadsföring av Eskilstuna.

För mer information kontakta:

Emelie Gard, Projektledare Eskilstuna Convention Bureau

Email: emelie@eskilstunaconvention.se

Eskilstuna Marknadsföring AB sedan 1996 haft Eskilstuna kommuns och näringslivets uppdrag att vara den samlade kraften för att synliggöra och marknadsföra Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka, bo och leva i, studera och verka i, för turister, andra besökare, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolaget ägs till 40 % av Eskilstuna kommun och till 60 % av näringslivet.

Eskilstuna Marknadsföring AB verkar huvudsakligen inom besöksnäringens tre områden privatturism, affärsturism samt evenemang. Vi driver Eskilstuna Turistbyrå, Eskilstuna Convention Bureau samt ansvarar för den operativa delen av varumärket Eskilstuna.

Eskilstuna Marknadsföring ska verka för Eskilstunas bästa.