Eskilstuna besökstidning 2018/2019

Stark tillväxt i Eskilstunas hotellnäring under 2017 och starten på 2018 visar på en fortsatt ökning av sålda rum.

För andra året i rad levererar Eskilstunas Hotellnäring en starkare tillväxt i antal sålda rum än riket. Eskilstunas ökning motsvarar +6,7 % och landar på totalt 132 137 rum för år 2017. Riket ökade i genomsnitt med +3,4 %.

Hotellnäringen i Eskilstuna 2017

Under 2017 redovisar hotellnäringen i Eskilstuna totalt 201 076 gästnätter varav 172 825 gästnätter representeras av inhemska besökare och 28 251 från utlandet. Ökningen av inhemska gästnätter landar på +8 044 och utländska med 7 407 gästnätter. Därmed följer Eskilstuna rikets trend med en större procentuell ökning av exporten än den inhemska turismen (+35 % jämfört inhemsk turismkonsumtion.)

• Vi värvar fler möten och evenemang till Eskilstuna än för ett par år sedan och det får nu genomslag. Det i kombination med större etableringar och högt tryck i byggsektorn skapar stark tillväxt i Eskilstunas besöksnäring”, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna.
  • 2017 blev ett mycket bra år för oss med en kraftig beläggningsökning motsvarande +13 %. Vi har haft en bra utveckling i affärsgästnätter, men även dagskonferenser och helgbeläggning. Ökningen är såklart ett led i Eskilstunas positiva utveckling inom både evenemang och nybyggnationer. På Elite Stadshotellet inledde vi även under 2017 ett samarbete med ett en tysk researrangör för gruppresor och över 4 000 tyska gruppresenärer passerade oss under 2017säger Annica Åkerblad, Hotelldirektör Elite Stadshotellet i Eskilstuna.

Nuläge i Hotellnäringen Eskilstuna 2018

År 2018 visar på fortsatt stark tillväxt. Ackumulerat januari - april redovisar 43 523 stycken sålda rum i Eskilstuna, vilket motsvarar en tillväxt på +14,2 % jämfört med samma period 2017.

• 2017 var ett fantastiskt år för oss på Clarion Collection Hotel Munktell Bolinder. Hösten och vintern överraskade med en fantastisk ökning av konferenser och affärsgrupper. Även sommaren var otroligt stark med besökare som valde Eskilstuna för sina semesterupplevelser. Vi glädjer oss åt att den positiva trenden för Eskilstunas besöksnäring fortsätter in 2018. Eskilstuna blomstrar verkligen och det är 2017 ett starkt bevis på." – Helena von Porat, VD Clarion Collection Hotell Munktell Bolinder.

Besökstidning & kartor 2018/2019

Den 11 juni startar distributionen av Eskilstunas besökstidning 2018/2019. Den finns att hämta på Eskilstuna Tourist Information på Fristadstorget, Infopoints (12 stycken) samt över 50 platser i Eskilstuna – affärer, hotell och besöksmål. Besökstidningen finns även som en blädderbar digital version på eskilstuna.nu. Den finns även att beställa på alla Sveriges turistbyråer.

Besöksnäringen i Sverige 2017

År 2017 blev ett starkt år för besöksnäringen i Sverige. Besöksnäringen växer i takt med svensk ekonomi i stort, men visare en starkare utveckling vad gäller export och sysselsättningstillväxt. Besöksnäringen bidrog under det gånga året med +10 600 fler jobb, en ökning mot föregående år med +6,4 %. Jobbtillväxten har varit stark särskilt under de senaste två åren och uppgår idag till totalt 175 800 sysselsatta. Besöksnäringen verkar som stark integrationsmotor och idag uppgår andelen utlandsfödda som arbetar i besöksnäringen till 39 % medan tex handeln har en andel på 13 %. Största arbetsgivare inom besöksnäringen är hotell- och restaurangnäring som står för 48 % av sysselsättningen.

Den starka tillväxten förklaras framförallt med kraftig ökning av utländska besökares konsumtion. Under 2017 ökar exporten (utländsk konsumtion i Sverige) med +11,4 % jämfört 2016. Därmed landar det totala exportvärdet för turismen i Sverige under 2017 på 134 miljarder kronor vilket motsvarar det sammanlagda exportvärdet för Sveriges järn/stålexport + personbilar.

Även den inhemska turismkonsumtionen ökar i Sverige och steg under 2017 med +4,6 % till totalt 183,5 miljarder kronor. Det är den största ökningen sedan år 2012 och återfinns framförallt inom boende och restaurang.

Svenska fritidsresenärer står för ca 75% av svenskarnas totala turismkonsumtion under 2017 medan resterande 25 % härrör från arbetsrelaterad turism (resor i tjänsten).

Källor: SCB, VISITA,