Springprides utomhusbio 2014: Blå är den varmaste färgen

Springprides utomhusbio 2014: Blå är den varmaste färgen

Årets utomhusbio under Springpride är den hyllade och prisbelönta filmen Blå är den varmaste färgen.

Sedan 2011 har Springpride haft som tradition att bjuda festivalbesökarna på bio utomhus under stjärnorna i Eskilstunas största biosalong. Förra året så var denna salong utanför Klosters kyrka där vi visade musikalen Les Miserables och det blev en stormande succé med nästan 600 personer i ”salongen”. I år gör vi om det på samma plats, och filmen som vi i år visar är den franska filmen från 2013, Blå är den varmaste färgen. Filmen mottog guldpalmen i Cannes samma år för ”bästa film”. Filmen mottog också guldbagge 2014 för ”årets utländska film” och ”årets film” på QX-gaygala 2014.

Sexton år gammal är Adèle övertygad om att det är dags att gå ut och träffa pojkar och drömmer om sin stora kärlek. Hon trodde att hon funnit den i personen Thomas , en gåtfull men trevlig ung man. Hon möter emellertid samma dag Emma, en ung kvinna med blått hår, och detta möte förändrar Adèles liv fullständigt. Hon hemsöks varje natt av sina drömmar och mest intima önskningar om Emma. Adèle försöker ignorera sina känslor för att koncentrera sig på Thomas, men hon inser att hon känner attraktion till kvinnor. Hon blottar sin åtrå och vill ha bekräftelse på vad hon betyder som kvinna och som vuxen.

Varmt välkomna till en fantastisk afton framför Kloster kyrka för en cineastisk upplevelse utan motstycke.

Var: Piazzan, Kloster kyrka

När: 23 maj 22:00 (filmen är 2 timmar och 52 minuter)

Filmen rekommenderas från 15 år

Svensk text

Fri entré

Kontakt: Johan Bergquist, projektledare Springpride 2014

Johan@springpride.se 0709-151879

Internationell trailer: http://www.youtube.com/watch?v=DfpOSmvzAW0

Pressklipp:

Eskilstuna Marknadsföring AB sedan 1996 haft Eskilstuna kommuns och näringslivets uppdrag att vara den samlade kraften för att synliggöra och marknadsföra Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka, bo och leva i, studera och verka i, för turister, andra besökare, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolaget ägs till 40 % av Eskilstuna kommun och till 60 % av näringslivet.

Eskilstuna Marknadsföring AB verkar huvudsakligen inom besöksnäringens tre områden privatturism, affärsturism samt evenemang. Vi driver Eskilstuna Turistbyrå, Eskilstuna Convention Bureau samt ansvarar för den operativa delen av varumärket Eskilstuna.

Eskilstuna Marknadsföring ska verka för Eskilstunas bästa.