SM i bordtennis. Christina Källberg. Foto: SBTF/ITTF

SM i Bordtennis avgörs i Eskilstuna

Torsdag 28 februari till och med söndag 3 mars kommer STIGA Sports Arena i Eskilstuna att bli skådeplats för många rafflande bordtennismatcher då senior- och para-SM 2019 i bordtennis avgörs.

Kom och se när de svenska världsstjärnorna gör upp om SM-gulden samtidigt som de kämpar för platser i kommande mästerskap. På para-sidan tävlas det i många klasser för både stående och rullstolsburna och flera av spelarna kommer representera Sverige senare i höst när Para-EM avgörs på hemmaplan i Helsingborg. Förutom duktiga para-spelare kommer även spelarna från herrlandslaget som tog brons på senaste lag-VM finnas på plats precis som våra bästa damspelare, kort och gott, ni kommer inte bli besvikna.

Det är fantastiskt kul att återkomma till Eskilstuna efter ett mycket lyckat Ungdoms-SM 2018. Eskilstuna BTK är en väldigt engagerad och driven förening som vi har stort förtroende för. Vi är övertygade om att både arenan och staden kommer bjuda alla våra spelare på bästa möjliga förutsättningar, säger Thomas Buza, generalsekreterare på Svenska Bordtennisförbundet.

SM-helgen är full av överraskningar för stora som små. Utöver bordtennis på högsta nivå kommer besökarna att kunna ta del av olika kringaktiviteter, som utställningar och prova-på-aktiviteter.

2019 års största idrottsfest i Eskilstuna är äntligen här. Vi blandar bordtennis i absolut världsklass med trevliga familjeaktiviteter, säger Martin Björkryd, projektledare Eskilstuna Bordtennisklubb.

Det är andra gången ett svenskt mästerskap i bordtennis arrangeras i STIGA Sports Arena. 2018 genomfördes Ungdoms-SM i bordtennis och inför lag-VM i Halmstad förra året höll det kinesiska landslaget sitt avslutande träningsläger i arenan.

Vi är glada över att Eskilstuna återigen får stå värd för ett SM i bordtennis i vår nya arena. Evenemanget kommer förutom att ge en injektion i den lokala föreningen även skapa turismekonomiska effekter via hotellövernattningar, transporter, restaurangbesök och andra förknippade aktiviteter lokalt, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna.

• Entréavgiften är 100:- för hela helgen och går oavkortad till Ung Cancer.
  • För pressackreditering under SM vänligen kontakta Max Ansbro (kontaktuppgifter finns nedan) via mail senast den 27:e februari.

Max Ansbro
Svenska Bordtennisförbundet