Regina Lund och Pain of Salvation till Springpride

Regina Lund och Pain of Salvation till Springpride

Lördag 19 maj är det återigen dags att måla Eskilstuna i regnbågens färger och manifestera för alla människors lika värde. Springpride arrangeras för tolfte gången i ordningen, i år med artister som Regina Lund och Pain of Salvation i spetsen.

Springpride 2018 bjuder på allt från glitter, glamour och fest till allvarsamma seminarier som belyser HBTQ-kampen i några av världens mest ojämställda länder. I år har festivalen dessutom ett extra fokus på barn och unga. Bland annat kommer författaren Yvette Lissman att läsa högt ur sin nyutgivna barnbok Novali hjärta Sara.

Vi vill uppmana alla som kommer i kontakt med barn och ungdomar att våga ifrågasätta heteronormen och vara öppet normkritiska. Många barn och ungdomar mår dåligt eftersom de inte känner sig accepterade på grund av sin sexuella läggning eller normbrytande könsidentitet. Den psykiska ohälsan ökar och antalet suicid likaså. Därför har valt att ha flera programinslag särskilt riktade till barn, ungdomar och föräldrar, säger Mia Laurén, RFSL Eskilstuna.

Festivalområdet omfattar två scener och en utställarby på Fristadstorget. Dessutom byter ABF-huset skepnad och förvandlas till festivalens Pridehouse. På programmet finns ett digert musikutbud med lokala artister, seminarier, paneldebatt med politiker, dans, huvudakterna Pain of Salvation och Regina Lund och, såklart, den populära paraden!

En nyhet för i år är att RFSL Eskilstuna tagit över som festivalens huvudarrangör, med stöd av Destination Eskilstuna.

– Det är ett otroligt förtroende att få arrangera Springpride, men samtidigt väldigt utmanande då vi är en relativt nystartad och liten förening där allt arbete som görs är ideellt och genomförs på vår fritid, säger Mia.

Springpride är ett av Eskilstunas viktigaste återkommande evenemang. Jag ser ett långsiktigt samarbete med Eskilstuna kommunkoncern, organisationer, förenings- och näringsliv för att säkerställa festivalens utveckling, säger Micke Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.

Programmet för Springpride 2018 finns på: https://eskilstuna.nu/springpride/program.

Mia Laurén, ledamot i Rfsl Eskilstuna styrelse. Telefon 0730-78 70 04.