Rap, drag och mello till Springpride 2022

Rap, drag och mello till Springpride 2022

Mellopop med Linda Bengtzing, prideparad, Sveriges första transexuella rappare Mandy Rich och dragshow med Admira Thunderpussy är några av akterna som står på programmet när RFSL Eskilstuna presenterar programmet för Springpride som genomförs på Fristadstorget lördagen den 28 maj.

Efter att ha fått ställa in Springpride två år i rad på grund av pandemin är Springpride tillbaka med temat ”Starkare tillsammans” lördagen den 28 maj på Fristadstorget.

- Vi från RFSL Eskilstuna kan nu presentera ett program som vi tror kommer kunna attrahera olika deltagare och besökare på Springpride den 28 maj på Fristadstorget. Målmedvetet har vi arbetat för att skapa ett program som präglas av jämställdhet och mångfald. Vi tycker att vi har lyckats med vår ambition, säger Jörgen Danielsson RFSL Eskilstuna.

I programmet finns allt från etablerade melloveteranen Linda Bengtzing och rockabillydrottningen Eva Eastwood till nya stjärnskotten Madelief och Victoria Rönnefall. Dessutom avslutas showen på Fristadstorget med Sveriges längsta dragshowartist Admira Thunderpussy och Sveriges första transexuella rappare Mandy Rich.

- Vårt mål med Springpride 2022 och dess innehåll är att uppnå en mötesplats där allas lika värde bekräftas liksom insikten om att mångfald och människors olikheter berikar. Programmets bredd, vad gäller artisternas olika bakgrunder och deras olika musikstilar, bidrar till att Springpride blir en mötesplats för människor med olika bakgrunder och intressen, fortsätter Jörgen Danielsson RFSL Eskilstuna.

Utöver artistprogrammet blir det utställare på torget, prideparad och en avslutande pridefest på Biff Grill och Bar.

- Vi ser också fram emot prideparaden som vi hoppas slår 2019-års inofficiella uppskattning på 10 000 deltagare. På kvällen blir det en färgsprakande fest med flera kända artister på plats, både som DJ:s och med uppträdanden. Men vilka de blir är fortfarande hemligt, fortsätter Jörgen Danielsson RFSL Eskilstuna.

Springpride arrangeras av RFSL Eskilstuna i samarbete med Eskilstuna kommun och Destination Eskilstuna AB.

- Springpride är ett av de viktigaste återkommande evenemangen i Eskilstuna. Äntligen kan vi manifestera för kärlek, mänskliga rättigheter och öppenhet igen, avslutar Micke Lönngren, evenemangschef Destination Eskilstuna.

MER INFORMATION

Besök https://visiteskilstuna.se/springpride för mer information.

PROGRAM SPRINGPRIDE 2022

10.00 Springpride öppnar på Fristadstorget

11.00 Freddy Amigo
Freddy Amigo är inte bara sångare. Han är även en lysande skådespelare som gör varje låt till en underbar dramatisk show. Efter sin debut på TV4 2010 har Freddy arbetat motiverat och intensivt med konserter, inspelningar och TV.

12.00 Alex Voronov invigningstalar
Alex Voronov, politisk redaktör på Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren, får äran att inviga Springpride 2022.

12.20 Madelief
Madelief är en glad, sprallig och professionell sångerska som valde att satsa helhjärtat på musiken genom sitt deltagande i Idol 2019. Hon är scenvan, har en otrolig röst och kommer garanterat att höja stämningen på Springpride.

13.00 Linda Bengtzing
Linda Bengtzing är något av en veteran i mellosammanhang. Hon debuterade i Melodifestivalen 2005 och har nominerats för årets låt på Grammisgalan och Årets kvinnliga huvudroll på Guldmaskgalan samt gjort mängder av TV-produktioner.

14.00 Eva Eastwood & The Major keys
Eva Eastwood är känd från Allsång på skansen och har gett ut fem skivor. Som låtskrivare har hon komponerat över 800 melodier, bland annat till artister som The Boppers, Linda Gail Lewis, Lalla Hansson, Berth Idoffs, Jerry Williams och Larz-Kristerz.

14.55 Victoria Rönnefall
Victoria Rönnefall vann som 8-åring musiktävlingen "Supershowen" på SVT och har sedan dess stått på flertalet scener. Victoria sjunger helst soul, pop, R&B och siktar på en framtid inom musikbranschen. Kom ihåg var ni såg den här blivande superstjärnan först!

15.30 Prideparad
Klä ut er, klä upp er, eller kom som ni är. Alla är välkomna att delta i prideparaden eller ta del som åskådare.

17.00 Admira Thunderpussy och Mandy Rich
Admira Thunderpussy är Sveriges längsta drag queen och vinnare av Årets Drag 2017. Admira har med sin vassa tunga och oförlåtande humor visat hur mångfacetterat dragshow kan vara. Som Sveriges första transsexuella rappare utmanar Mandy Rich den stereotypa hiphop-scenen. Hennes starka texter om allas lika värde och det poppiga soundet har dragit både publik och medias blickar till sig.

Jörgen Danielsson
RFSL Eskilstuna & Springpride