Programmet klart för Eskilstuna Parkfestival 7-9 augusti

Programmet klart för Eskilstuna Parkfestival 7-9 augusti

Eskilstuna Parkfestival är Eskilstuna kommuns egen stadsfestival med fokus på musik, kultur och miljösmarta upplevelser. Festivalen kommer i år genomföras den 7-9 augusti i tre gröna parker. Parkfestivalen inleds torsdag den 7 augusti på Strömsholmen med RIX FM Festival och den 8-9 augusti tillkommer scenområden i Rothoffsparken och Rademachersmedjorna. I år stängs Hamngatan av för biltrafik mellan Sporthallen och Rothoffsvillan för att skapa ett sammanhängande festivalområde. Fri entré.

Nu presenteras de sista bokningarna till Eskilstuna Parkfestival 7-9 augusti. Bland annat gästas scenerna på Strömsholmen, Rothoffsparken och Rademachersmedjorna av kritikerhyllade rapparna Ison & Fille, electro-DJ-duon Sharks, en latinamerikansk festival och återförenade eskilstunabandet Heartbreak. Flera lokala artister bereds plats under festivalen och det presenteras även en workshop och show med Key Town Harmony, modern dans med Kompani 2 och Idéparken: en innovationstävling för att ge Eskilstunaborna fler miljösmarta val i vardagen. Bästa idé vinner 10 000 kr! Läs mer på eskilstuna.se/ideparken

Även artisterna som kommer till RIX FM Festival börjar falla på plats och klara hittills är: Amanda Fondell, Robin Stjernberg, John De Sohn, Ulf Nilsson och Basim. Fler artister tillkommer till RIX FM Festival.

Årets line-up känns mycket bra och nu har de sista pusselbitarna fallit på plats. Ison & Fille är väldigt populära bland de unga i Eskilstuna och duon Sharks är heta nykomlingar bland turnérande DJ’s.

På Parkfestivalen har vi både bredd och kredd och det oväntade vilket jag tycker särskiljer Eskilstuna Parkfestival från andra stadsfestivaler. Vi har ett stort fokus på kvalité, kultur, föreningsliv och gör i år en särskild satsning med VK Events för att skapa en färgsprakande latinamerikansk festival och vi sätter även ihop ett eget scenprogram för de minsta barnen i Rothoffsparken tillsammans med scenföreningen Loppan.

Detta blir andra året som vi miljödiplomerar hela festivalen och vi tar även ett nytt grepp med Idéparken för än fler miljösmarta upplevelser för Eskilstunaborna.

Personligen är jag extremt nöjd med att Eskilstuna får liv och rörelse på Eskilstunaån i och med kappseglingen Å-sprinten och att vi var tidigt ute och lyckades boka några av Sveriges intressantaste artister till våra scener: Jill Johnson, Linnea Henriksson, Nicole Sabouné, Ninsun Poli & Heavy Tiger för att nämna några. Kolla in Parkfestivalens hemsida eskilstuna.nu/festival hälsar Micke Lönngren, Evenemangschef på Eskilstuna Marknadsföring AB.

Mer information: Micke Lönngren, Evenemangschef Eskilstuna Marknadsföring AB.
E-post: micke@eskilstuna.nu

ARTISTER OCH PROGRAM 2014:

• JILL JOHNSON
  • LINNEA HENRIKSSON
  • ISON & FILLE
  • RIX FM FESTIVAL: AMANDA FONDELL, ROBIN STJERNBERG, JOHN DE SOHN, ULF NILSSON, BASIM M. FL.
  • NICOLE SABOUNÉ
  • NINSUN POLI
  • HEAVY TIGER
  • SHARKS
  • SWINGFLY
  • PATRIK KOLAR AND HIS FUNKY FRIENDS
  • TIKKLE ME
  • HENRIC DE LA COUR
  • HEARTBREAK
  • MIKE BEAT AND HIS HOPELESS STRUMMERS
  • FLAT FOOT
  • ROSHAMBO
  • FENIX
  • ON A WEDNESDAY
  • KIM CARLSSON
  • INTE MAGNUS UGGLA
  • THE ELECTRIC MZ
  • GRAND ORCHESTRA
  • KARIN INGGÅRDE
  • LATINAMERIKANSK FESTIVAL: RICHARD ORTEGA & SU SUEÑA MED DANSARE FRÅN TROPICANA, FAMA 5, THE CUMBIATORS, BRASILIANSKA DANSFÖRENINGEN, VK ALEGRIA BATUCADA, ENTRE FRONTERA, AXE CAPOEIRA, STHLM SALSA DANCE, SABOR LATINO URBANO, LAS REINETAS
  • CIRKUS LE FOU
  • DEN GALLOPERANDE DOKTORN
  • SMEDBÄLGARNAS 40-ÅRSJUBILEUM MED ARI HAATAINEN
  • SKYTTEMUSIKKÅREN
  • VOLVO MUSIKKÅR
  • ESKILSTUNA SPELMANSGILLE
  • SOMMARTORGET
  • KEY TOWN HARMONY
  • KÅLDOLMAR OCH KALSIPPER MED CLUB KILLERS (I SAMARR. MED PARKEN ZOO)
  • LATIN WORLD RHYTM
  • BURUNDISKA SLAGVERKARE
  • TIPSPROMENAD
  • BARNDAG MED LOPPAN
  • IDÉPARKEN
  • KONSTUTSTÄLLNING MED FORM & FÄRG
  • DANS & WORKSHOP MED KOMPANI 2
  • VETERANBILSUTSTÄLLNING
  • MEGALOPPIS
  • KVÄLLSÖPPET PÅ STADSMUSEET MED ÅNGMASKINSKÖRNING
  • UTSTÄLLNINGAR i RADEMACHERSMEDJORNA
  • PARKLEK MED AKTIVITETSOMRÅDE FÖR DE SMÅ
  • Å-RACET MED KAPPSEGLING & SEGLARSKOLA
  • ESKILSTUNALOPPET BY NIGHT
  • ESKILSTUNA ORIENTALISKA DANSFÖRENING
  • IDROTT ÅT ALLA
  • MUNKTELLKALASET MED TRAKTORKORTEGE, 100 METER KONST, MUNKTELLSTADSLOPPET

+ LITE TILL I TRE GRÖNA PARKER.