Pressinbjudan - Workshop Varumärket Eskilstuna 6 maj

Pressinbjudan - Workshop Varumärket Eskilstuna 6 maj

Härmed inbjuds media att delta och bevaka Workshop för Varumärket Eskilstuna den 6 maj. Det sker i samband med  mötet "Fladdermöss & Bollhav" som samlar delar av Besöksnäringen 2 gånger per år.

Plats: Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell

Tid: 13-17:00 (Mötet börjar 13:00 och workshop drar igång ca 14:00)

Workshops och bildtävling i varumärkesarbetet

Nu drar varumärkesarbetet i Eskilstuna igång på allvar. Sju workshops, twitterstafett och bildtävling är några av aktiviteterna.

Under hösten 2012 startades ett omfattande varumärkesarbete av Eskilstuna kommun och Eskilstuna Marknadsföring. Ambitionen har varit att skapa ett brett nätverksarbete och stor involvering av boende och verksamma i Eskilstuna i arbetet med att stärka Eskilstunas attraktivitet och identitet.

I mars presenterades resultatet av den varumärkesundersökning som genomförts under november – december.

- Sedan dess har ytterligare två undersökningar genomförts, en analys av befintliga enkäter och öppna jämförelser och en medieanalys av hur Eskilstuna har speglats i riksmedia under 2012, berättar Eva Norberg, kommunikationsdirektör på Eskilstuna kommun.

- Medieanalysen bekräftar det som framkommit i varumärkesundersökningen. Eskilstuna speglas positivt i media när det handlar om miljöfrågor och idrott, negativt när det handlar om arbetslöshet och trygghetsfrågor. Den lyfter även fram ambassadörer för Eskilstuna som syns i media, exempelvis Sebastian Larsson och André Pops.

Nu går processen vidare med sju workshops. Den 22 maj bjuds allmänheten in till en interaktiv workshop på Elite Stadshotellet.

- Vi vill veta vad som skapar stolthet i Eskilstuna, vad  som är unikt med Eskilstuna och hur invånarna vill att Eskilstuna ska uppfattas i framtiden, säger Marin Roos, VD på Eskilstuna Marknadsföring.

- Det blir dessutom en kortare föreläsning om platsmarknadsföring med bland andra Helena Nordström, som tidigare arbetat med Destination Jönköping och en panel kommer att kommentera de resultat som genereras i det interaktiva arbetet.

I veckan hölls en workshop med kommunala pensionärsrådet, och ytterligare 6 stycken workshops som hålls under maj månad är riktas bland annat till studenter, föreningsliv och näringsliv.

Andra aktiviteter som är på gång är en bildtävling, interaktiva ordmoln och ett stafettkonto på Twitter, @JagArEskilstuna där boende och verksamma får skildra hur det är att bo och leva i Eskilstuna.

- Med namnet ”Jag Är Eskilstuna” vill vi understryka att det är Eskilstunaborna som äger och skapar varumärket Eskilstuna och som också är ambassadörerna för kommunen, säger Eva Norberg.

- Jag vill uppmana alla eskilstunabor att delta i bildtävlingen. Den är i första hand till för att spegla de olika stadsdelarna i Eskilstuna, inklusive landsbygden. Vi vill att Eskilstunaborna genom bilder ska spegla sina favoritplatser, menar Martin Roos.

Webbplats: http://varumarketeskilstuna.se

Twitter: @VarumarketEtuna @JagArEskilstuna

Workshops

Kommunala pensionärsrådet 23 april 13-15:00, Stadshuset

Besöksnäring   6 maj 13-17:00, Clarion Bolinder Munktell

Föreningsliv   6 maj 17:30-21:00, Clarion Bolinder Munktell

Studenter    13 maj 17-20:00, Stadshuset

Näringsliv    21 maj 9-12:00, (Preliminärt datum & tid)

Allmänhet   22 maj 18-20:30, Elite Stadshotellet

Kommunala invandrarrådet    28 maj 18-20:00, Stadshuset

Anmälan görs via webbplatsen http://varumarketeskilstuna.se

Bildtävlingen och interaktiva ordmoln finns på http://varumarketeskilstuna.se

För mer information kontakta:

Eva Norberg, Kommunikationsdirektör, Eskilstuna kommun

eva.norberg@eskilstuna.se, 070-089 37 38

Martin Roos, VD, Eskilstuna Marknadsföring

martin@eskilstuna.nu, 070-682 01 81

Eskilstuna Marknadsföring AB sedan 1996 haft Eskilstuna kommuns och näringslivets uppdrag att vara den samlade kraften för att synliggöra och marknadsföra Eskilstuna som en attraktiv ort att besöka, bo och leva i, studera och verka i, för turister, andra besökare, invånare, studenter, företagare, talanger samt potentiella inflyttare. Bolaget ägs till 40 % av Eskilstuna kommun och till 60 % av näringslivet.

Eskilstuna Marknadsföring AB verkar huvudsakligen inom besöksnäringens tre områden privatturism, affärsturism samt evenemang. Vi driver Eskilstuna Turistbyrå, Eskilstuna Convention Bureau samt ansvarar för den operativa delen av varumärket Eskilstuna.

Eskilstuna Marknadsföring ska verka för Eskilstunas bästa.