Parken Zoo stark tillväxtmotor för turistindustrin i Eskilstuna

Parken Zoo stark tillväxtmotor för turistindustrin i Eskilstuna

En reseanledning som kan utveckla en hel region och ger stora skatteintäkter och jobb. En studie som presenterades på Euro Attractions Show visar betydelsen av Parken Zoo och sju andra svenska turistmagneter.

Att säga att nöjesparkerna är viktiga för svensk turism – och därmed svensk ekonomi – är ingen överdrift. Det är ett faktum, menar Pelle Johannisson, ordförande för Svenska Nöjesparksföreningen som släppt en ny rapport som kartlägger nöjesparkers turistekonomiska betydelse – lokalt, regionalt och för Sverige. Rapporten presenterades på Euro Attractions Show i Göteborg den 6 oktober.

Svenska Nöjesparksföreningen har låtit den brittiska konsultbyrån Leisure Development Partners undersöka den samhällsekonomiska effekten av åtta svenska nöjesparker. Parken Zoo är en av dem.

Undersökningen visar att parkerna tillsammans skapar 4 000 helårsarbeten, omsätter över två miljarder och bidrar med en total ekonomisk effekt på 5,8 miljarder. Dessutom genererar de 1,9 miljoner gästnätter i sina respektive regioner.

För Parken Zoos del handlar det om 131 helårsarbeten, 42 000 gästnätter och hela 148 miljoner i total ekonomisk effekt.

– Undersökningen bekräftar Parken Zoos betydelse för Eskilstuna. Att den ekonomiska påverkan är stor har vi anat och vi vet att vi säsongsanställer omkring 230 företrädesvis unga personer varje år, men att Parken Zoos verksamhet dessutom skapar 131 årsanställda känns mycket bra i dessa tider, säger Lennart Sundén, t.f. VD Parken Zoo

– Parken Zoo är en stark tillväxtmotor för turistindustrin i Eskilstuna. De lockar många besökare och bidrar till gästnätter, omsättning i besöksnäringen och fler jobb, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna

De åtta nöjesparkerna i undersökningen, och medlemsföretag i Svenska Nöjesparksföreningen, är Parken Zoo, Gröna Lund, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, Furuvik, Gröna Lund, Gustavsvik, Skara Sommarland och Kolmården. Under fjolåret hade medlemsparkerna totalt 6,27 miljoner besökare, de omsatte 2,05 miljarder kronor och hade totalt 7 393 heltids- och deltidsanställda.

Martin Roos, VD Destination Eskilstuna, 070-682 01 81
Lennart Sundén, t.f. VD Parken Zoo, 016-100 122