Barbara Poma, ägare till klubben Pulse i Orlando, USA

Överlevare från Pulse Nightclub, Orlando, till Springpride i Eskilstuna

Klubbägaren Barbara Poma och överlevaren Neema Bahrami från Pulse nightclub, Orlando, USA, kommer till Springpride i Eskilstuna 26-27 maj. Springpride är en av Sveriges äldsta HBTQ-festivaler, festivalen arrangeras för 11:e året i ordningen 2017.

Pulse Nightclub i Orlando var känd som en trygg plats där HBTQ-personer från hela världen samlades. Här behövde ingen gömma sitt rätta jag. Söndag den 12 juni, 2016 förändrades allt när en ensam gärningsman tog klubbens besökare som gisslan under ett flera timmar långt, mardrömslikt, drama. 49 personer dödades och 53 skadades, innan polis kunde ta sig in i lokalen och skjuta gärningsmannen. Hela världen skakades av den värsta masskjutningen i modern amerikansk historia.

Knappt ett år efter tragedin kommer Barbara Poma och Neema Bahrami till Springpride, Eskilstunas kärleksfullaste fest och en manifestation för mångfald och mänskliga rättigheter. Festivalen ingår i år i en större festhelg vid namn Eskilstuna Vårfestival, men Springpride behåller sin ursprungliga form med seminarier, utställare, föreläsningar, prideparad och avslutande prideshow på Fristadstorget.

– Jag har gjort många bokningar i mitt yrkesliv, men det här är den absolut viktigaste. Tragedin i Orlando är ett bevis på att vi inte kan slå oss till ro i arbetet för alla människors lika värde. Hatet mot HBTQ-personer är fortfarande levande, säger Springprides projektledare Johan Bergquist.

Neema Bahrami, tidigare event manager på Pulse Orlando, hade bland annat till uppgift att arrangera latinamerikanska kvällar på lördagar. Han var på plats under den fruktansvärda natten och är en av överlevarna.

– Mitt kall i livet är att skapa uppmärksamhet, jorden runt, kring fred och kärlek. Jag har startat en välgörenhetsorganisation som heter Hangaheart, som utbildar barn i att visa kärlek, oavsett vilken sexuell läggning, kön, religion eller ras man tillhör. Det är dags att vi utifrån Pulse-tragedin lär människor att älska och inte hata, säger Neema Bahrami.

Pulse Nightclub öppnades av Barbara Poma 2004, till minne av hennes bror som avlidit i AIDS. Barbara Poma blev genom klubben känd för sitt engagemang för mänskliga rättigheter. Efter tragedin på Pulse startade Barbara Poma stiftelsen onePULSE Foundation Inc. Den grundades utifrån en önskan om att skapa ett permanent minnesmärke över de 49 personer som mördades i massakern.

För mer information:

onePULSE Foundation: www.onePULSEfoundation.org

Springpride och Vårfestivalen i Eskilstuna: http://eskilstuna.nu/varfestivalen/

Springprides projektledare svarar gärna på frågor och kan förmedla kontakt med Barbara Poma och Neema Bahrami:
Johan Bergquist, projektledare Eskilstuna Hotell- och restaurangförening
E-post: johan@eskilstunahotell.se
Telefon: 070-915 18 79

Tid för intervjuer kommer att planeras in i Stockholm den 25 maj och i Eskilstuna den 26 maj. För intresseanmälan, kontakta:
Elin Stenman, marknadskommunikatör Destination Eskilstuna
E-post: elin@eskilstuna.nu