Över 100 programpunkter på Nordic Fringe Festival

Över 100 programpunkter på Nordic Fringe Festival

Edinburgh Fringe Festival är Eskilstunas förebild. Originalet fyller 62 år i sommar. Det är världens största konstfestival, med något för alla smaker. Teater, komedi, dans och musik möter performance, konstutställningar, cirkusartister och magiker.

I Edinburgh har festivalen svällt till 25 dagar, alla fyllda av upplevelser och hundratusentals besökare. Eskilstuna satsar på att bli Nordens motsvarighet. Den 27-30 augusti är det premiärfestival.
"Det blir lagom med fyra dagar första året", säger projektledaren Maria Comstedt.

Eskilstunas Fringe Festival 2009 har samlat över hundra programinslag. Kontraster är bl.a Lädernunnans återförening, Big Ass BBQ och Burnt out punks eldfängda shower å ena sidan.
Å andra sidan finns breda familjära inslag av jonglörer, komiker och gatuartister som Cirkus Saga, Gycklargruppen, clownen Manne och Naked Ape.
Populära svenskar som Miss Li, Talang-jonglören Johan Wellton och buktalaren John Houdi är på plats.
Kort efter att programbladet gick i tryck gjordes klart att Cirque du Soleil-artisten Michael Halvarson kommer anlända för en ficktjuveri-show i ett av varietétälten.

Grunden för en fringe-festival bygger på att staden tillhandahåller scener över en stor yta.
Scenerna kan hyras av kulturutövare. Vissa artister uppträder gratis, för att bygga upp ett rykte eller göra intryck på branschfolk. Bl.a Cirque du Soleil har hittat nya artister på fringen i Edinburgh.
Andra artister tar en låg entréavgift till sin scen eller sitt tält, inkomsten tillfaller artisterna på scenen. Entrékassan motsvarar "hatten", som försörjer gatuartisterna vid Covent Garden.
Marknadsföring och koordination görs av festivalens personal.

Mer information:
- Nordic Fringe Festival: Kontakta projektledare Maria Comstedt, 070-6209928, maria@fringe.se
- Artistprogram: Kontakta programkoordinator Rocco Gustafsson, 070-9980090, rocco@fringe.se

Bildmaterial kan laddas ner från: www.fringe.se

Nordic Fringe Festival är en mötesplats mellan nyskapande scenartister inom nycirkus, musik, dans, teater, akrobatik, stand up m m. En festival för människor som vill utveckla nya, fria former för sin scenkonst och för besökare som vill uppleva annorlunda, roliga och kanske burleska inslag från scen. Nordic Fringe Festival arrangeras i Eskilstuna 27-30 augusti 2009 i samarbete med Eskilstuna Energi & Miljö, Eskilstuna Kommun, Eskilstuna-Kuriren, Eskilstuna Rekarne Sparbank Graflunds, Kommunfastighet, Mix Megapol, SEB. Rockklassiker, Volvo och Eskilstuna Marknadsföring.