Arvid Rinaldo och Martin Nyrén, Tunafors SK, visar nya snökanonen på Vilsta skidstadion i Eskilstuna

​Nytt Eskilstunaprojekt ska ge snö åt alla

Förra vinterns etablering av Vilsta skidstadion gav Eskilstunabor möjlighet till längdskidåkning på konstsnö. Nu förlängs det 900 meter långa spåret till upp till 3 kilometer genom samarbetsprojektet Alla på snö.

– Målet är att locka längdskidåkare från hela Mälardalen och Storstockholmsregionen, säger Arvid Rinaldo, projektledare för Alla på snö.

Det nya välplanerade spåret på 3 kilometer går från Vilstabacken upp till ängen Sandvreten för att sedan ansluta till det befintliga skidspåret på en rad ställen. Spåret, som kommer att ha både skate- och klassisk spårdragning, ska vara hela 6 meter brett och bygga på en 10 decimeter tjock konstsnöbädd. Det gör spåret motståndskraftigt mot varmare väder. Kapaciteten på snökanoner utökas från en till fem vilket förlänger säsongen.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse! Det har varit ett starkt team i klubben som har jobbat stenhårt för att utöka satsningen. Vi kallar projektet Alla på snö, och det är precis det vi hoppas ska ske. Alla ska kunna nyttja spåret, ung som gammal, elit som motionär. Det är otroligt kul att vi alla har lyckats sluta upp till satsningen och härligt att se hur kommun, näringsliv och idrottsföreningar kan jobba tillsammans för att skapa förändring, säger Arvid Rinaldo, Tunafors Skidklubb och projektledare för Alla på snö.

Samarbetet sker mellan Eskilstuna kommun, Sparbankstiftelsen Rekarne, Rekarne Sparbank, Sörmlandsidrotten och Tunafors Skidklubb. Även Svenska Skidförbundet har varit på plats och bistått i att hitta det mest optimala spårdragningen.

– Vilsta är ett öppet, välbesökt område som lockar människor över alla gränser. Vi på Eskilstuna kommun vill bygga vidare och utveckla det som vi redan vet är eftertraktat, det är det vi kallar Idrottsevolution! Därför är vi med och satsar på Vilsta, dels genom skidstadion men även genom offentlig konst och andra satsningar så att människor mår bra i både kropp och själ. Satsningar som det här skapar förutsättningar för bättre folkhälsa och att fler kan ta del av vintersport. Det här är ännu ett exempel på hur vi stärker Eskilstuna som idrottsstad, säger Mona Kanaan, ordförande för Kultur och fritids-nämnden i Eskilstuna kommun.

– Ambitionen är att ha en skidanläggning där det är gratis för barn och ungdomar att nyttja både längdspår och skidbacke samt att det även ska finnas utrustning att låna. Vi tror inte det finns i någon kommun idag. Det bidrar till integration och ger fler möjlighet att ta del vintersverige, säger Mattias Albers, avdelningschef för arenor och föreningsstöd, kultur- och fritidsförvaltningen.

För att fortsätta att underhålla och utveckla spåret införs en spåravgift för personer över 21 år. Det gör Vilsta skidstadion till den första i landet att erbjuda gratis längd- och alpin skidåkning för barn och ungdomar på en och samma plats, både på skoltid och fritid.

– Det här betyder att nya grupper kommer ut på snö, även de som inte har erfarenhet av vintersporter. Den organiserade vinteridrotten kan rekrytera barn och unga till sin verksamhet och kommer att få ett uppsving. Eskilstuna är en idrottsstad och det är samarbetet mellan kommunen och idrotten som har skapat förutsättningarna. Vilsta kommer att erbjuda något unikt och kan på sikt bli platsen för tävlingar på hög nivå, säger Jörgen Hedberg, distriktsidrottschef Riksidrottsförbundet.

Målet är att locka längdskidåkare från hela Mälardalen och Storstockholmsregionen och att framöver anordna skidtävlingar och locka större sällskap på läger och andra aktiviteter. Tanken är att erbjuda över 100 dagars längdskidåkning under säsongen.

– Allt som utvecklar vår stad är intressant för oss på Sparbanken Rekarne, vi har en lång tradition av att samverka med föreningslivet och Eskilstuna kommun. Genom skidstadion underlättar vi för människor att utöva ett hälsosamt fritidsintresse och lockar även andra att besöka vår stad. Grundförutsättningarna finns här och det känns jätteroligt att fortsätta utveckla området till en året runt-arena, säger Pontus Järleskog, marknadschef på Sparbanken Rekarne.

I Vilsta finns flera olika motionsspår och Sörmlandsleden som nyttjas bland annat för längdskidåkning, vandring, mountainbike med mera. Intill naturreservatet finns andra besöksmål som exempelvis slalombacke, frisbeegolfbana och Vilstastugan med omklädningsrum, sporthall, gymnastikhall, vandrarhem, konferensanläggning, orientering, minigolf, kanot, ridning, beach volleyboll, bad, café och restaurang. Området är centralt beläget och kan nås med kollektivtrafiken i Eskilstuna.

Kontakt:

Projektledare Tunafors SK
Arvid Rinaldo, arvid@rinaldo.se

Eskilstuna Kommun

Sparbanken Rekarne och Sparbankstiftelsen Rekarne
Pontus Järleskog, marknadschef på Sparbanken Rekarne

Sörmlandsidrotten
Jörgen Hedberg, distriktsidrottschef Riksidrottsförbundet
070–307 52 45

Elin Stenman, marknadskommunikatör, elin@eskilstuna.nu

Fakta ALLA PÅ SNÖ:

• Projektledare: Tunafors Skidklubb
  • Finansiärer: Eskilstuna Kommun 1 500 000 kr, Tunafors SK 1 700 000 kr med hjälp av investerarna - Sparbankstiftelsen Rekarne 300 000 kr, Rekarne Sparbank 600 000 kr, Riksidrottsförbundet 700 000 kr och eget kapital 100 000 kr
  • Längd: Upp till 3,3 km långt spår (dagens spår mäter cirka 900 m)
  • Ny spårdragning för att passa alla – elit till motionär
  • Förlängd skidsäsong från 84 dagar (2015) till 110 dagar
  • Utökad och förbättrad belysning
  • Ökat antal fläktsnökanoner från 1st (2015) till 5st
  • Utökad och förbättrad el- och vattenkapacitet
  • Helautomatiserad styrning av systemet
  • Spårstatus kommer att uppdateras på www.skidspar.se

Tunafors SK kommer att bedriva klubbträningar och arrangera tävlingar i det nya spåret. De välkomnar varmt nya medlemmar som vill vara med och träna samt hjälpa till att hålla spåret i gång. Tunafors SK välkomnar också lokala företagare som är intresserade att stötta konstsnösatsningen.