Helen Strömberg. Foto: Åsa Rönnholm

Nu kan besökare och Eskilstunabor hyra cykel på hotell i Eskilstuna

Besökare och invånare i Eskilstuna har nu möjlighet att hyra cyklar på Elite Stadshotellet Eskilstuna och Vilsta Sporthotell, tack vare ett nytt samarbete mellan butiken ReBuyke, de två hotellen och Destination Eskilstuna.

Cykeluthyrningen som lanseras inför sommarsäsongen 2024 är ett samarbete mellan Destination Eskilstuna, ReBuyke och de båda hotellen och syftar till att erbjuda både besökare och lokala invånare ett miljövänligt sätt att utforska Eskilstuna. Cyklarna hyrs ut till en kostnad av 19 kronor per timme, oavsett om man är gäst på hotellet eller inte. Ingen förhandsbokning krävs, vilket gör det enkelt att spontant ta en cykeltur.

Toni Haddad, ägare av ReBuyke på Retuna Återbruksgalleria, berättar mer om cykeluthyrningen:

”Man kan hyra en cykel antingen från hotellen vi samarbetar med eller här i butiken på Retuna Återbruksgalleria. Kommer man till Eskilstuna som turist är en cykel ett jättebra sätt att ta sig runt och uppleva staden. Då är det smidigt att kunna hyra en cykel direkt på hotellet där man bor. Självklart ser vi även till att alla som hyr får tillgång till en hjälm.”

Annica Åkerblad, hotelldirektör på Elite Stadshotellet Eskilstuna, betonar det positiva med samarbetet kring cykeluthyrningen:

”Viär tacksamma över möjligheten att samarbeta med ReBuyke. Att kunna erbjuda våra gäster att utforska vår vackra stad på cykel ger ett stort mervärde och är en fin service. Att detta även bidrar till vårt viktiga miljöarbete är såklart värdefullt.”

Även Lotta Larsson, som är hotellchef på Vilsta Sporthotell, lyfter fram cykeluthyrningens fördelar:

"Cykeluthyrning på Vilsta Sporthotell är ett steg mot en mer hållbar turism. Tillsammans med ReBuyke och Destination Eskilstuna erbjuder vi en miljövänlig och smidig lösning för att utforska vår vackra stad på cykel."

Satsningen på cykeluthyrning underlättar för både besökare och Eskilstunabor att utforska Eskilstuna på ett hållbart sätt. Helen Strömberg, destinationsutvecklare på Destination Eskilstuna, betonar:

"Jag är glad att vi fått till samarbetet med ReBuyke och hotellen. Det gör det både enklare och roligare för alla att ta sig runt i Eskilstuna på ett hållbart sätt. Samarbetet speglar vårt engagemang för att göra Eskilstuna mer tillgängligt och levande för både besökare och de som bor här. Tillsammans gör vi miljöevolution!"

Att cykla i Eskilstuna och Torshälla är ett utmärkt sätt att uppleva stadens sevärdheter och naturen. Med närhet till naturreservat och friluftsområden samt flera cykelleder av varierande längd, finns mycket att upptäcka. Några exempel på populära cykelleder genom Eskilstuna är Lejonrundan, Näckrosleden, Strandleden och Mälardalsleden, som tillsammans erbjuder många härliga mil på cykelsadeln.

Toni Haddad
Ägare ReBuyke, Retuna Återbruksgalleria