Nordiska Mästerskap för Islandshästar i Eskilstuna

Nordiska Mästerskap för Islandshästar i Eskilstuna

1-5 augusti äger 2012 Nordic Championship för islandshästar på Sundbyholm i Eskilstuna. Islandshästen är den enda europeiska hästras som har kvar de ”bortglömda gångarterna” tölt och pass och har därmed anlag för fem gångarter. De hästar som deltar i tävlingarna är antingen fyr- eller  femgångare. En femgångare har förutom de tre grundgångarterna, skritt, trav galopp även tölt och pass.

Nordiska Mästerskapen arrangeras av Svenska Islandshästförbundet i samarbete bland annat med den lokala islandshästklubben Eidfaxi i Eskilstuna.

Mer information om mästerskapen finns på deras hemsida, där den officiella filmen om mästerskapen finns, en film som även är publicerad på Youtube.

Mer information:
Islandshästförbundet, Anna Pers, 070-826 02 62, anna.pers@atoma.se
Islandshästklubben Eidfaxi, Timo Rajasaari, 070-678 38 00, timo.rajasaari@skanska.se

Eskilstuna Marknadsföring AB
Eskilstuna Marknadsföring AB’s uppgift är att ge en tydlig bild av Eskilstuna, som en attraktiv ort för boende, studier, arbete, företagande, möten och besök. Företaget driver turistbyrå, convention bureau och strategiskt viktiga näringslivsprojekt. Eskilstuna Marknadsföring ägs till 60% av näringslivet och till 40% av kommun.