Pressbild Melissa Horn

Melissa Horn till Gainesville Eskilstuna

Idag står det klart att en av Sveriges mest folkkära artister, Melissa Horn, är klar för musikfestivalen Gainesville. Festivalen går av stapeln i Eskilstuna den 20 augusti – och på scen står också sedan tidigare annonserade José González, Lissie (US), Local Natives (US), Amanda Bergman, Matthew Logan Vasquez (US) och Plura, Wiehe & Forsberg (American Songbook).

Melissa Horn albumdebuterade som 21-åring med Långa nätter år 2008 och har sedan dess hunnit bli en av Sveriges största artister med listettor och stora turnéer runt om i landet. I februari gav hon sig ut på en 50 konserter lång turné i Norden och i augusti tittar hon förbi Gainesville och Eskilstuna för en intim spelning. Denna produktivitet visar sig också i hennes skapande - Jag går nu, som släpptes i höstas är hennes femte fullängdsalbum och hon är ännu inte 30 år fyllda.

Vid 15 års ålder fick Melissa sin första gitarr och det dröjde inte länge innan hon skrev sin första låt på svenska. Redan innan hon hade gått ut andra året på musiklinjen var skivkontrakt underskrivet och sagan fick sin början. Hon fick följa med som förband på Peter LeMarcs efterlängtade turné 2007, och våren 2008 var Långa nätter färdigt. Albumet öppnade upp för en stor publik som har tagit till sig Melissas röst och innerliga texter och blivit en lojal och dedikerad fanskara. 2009 kom albumet Säg ingenting till mig som sedan följdes av en slutsåld turné runt om i Sverige och två år senare kom albumet Innan jag kände dig. Efter fjärde albumet Om du vill vara med mig tog Melissa en välförtjänt paus och återvände i höstas med albumet Jag går nu, samt med medverkan i hyllade konsertserien ”Tomas Andersson Wij spelar med”, där Melissa gjorde en rosad spelning med Wij på ett utsålt Scalateatern. Konserten sändes i efterhand på SVT på bästa sändningstid.

Melissa Horns framgångssaga fortsätter, och trots att hon väljer att hålla en relativt låg profil i media gör hennes turnéer ständig succé och försäljningssiffrorna sviker aldrig. I augusti ser ni henne på en vacker utomhusscen på Strömsholmen i Eskilstuna.

Janne Kleman, 7th & Hill Productions, 076-869 75 51