Rothoffsvillan, Eskilstuna. Foto: Per Groth

​Mattias Stjernström startar upp ny verksamhet i Rothoffsvillan

Pressmeddelande 2017-06-19

Många har varit nyfikna på vad som ska hända i Rothoffsvillan efter att turistbyrån lämnade lokalerna och flyttade till Fristadstorget. Nu kan vi avslöja att entreprenören Mattias Stjernström och Garden of Potential, vill skapa en kreativ plats som ska öppna upp gränser för hur jobb skapas. Det blir både ett community med olika medlemsnivåer och ett öppet coffice som alla är välkomna till.

För allmänheten öppnas ett café och det drivs av FiKa by Anna, det första nya företaget på plats i villan. Under sin tredje föräldraledighet startade Anna Viltling sin cateringverksamhet som erbjuder ett nyttigare fika, rawfika, gjort på ekologiska produkter som är naturligt fria från gluten och raffinerat socker. Genom att driva sitt café från Rothoffsvillan så slipper Anna Viltling det ekonomiska hinder som det innebär att våga hyra in sig i en lokal innan man vet om affärsidén kommer att bära. Nu har hon kunnat säga upp sig och satsar helhjärtat på sin idé.
– Det sätts upp alldeles för många hinder för entreprenörer som har goda idéer och det är ett ineffektivt sätt att skapa jobb på, säger Mattias Stjernström.

Villan kommer att bli ett community där entreprenörer och kreativa personer kan kliva in på olika nivåer. Den första nivån är helt öppen för allmänheten och kräver ingen motprestation. Det kan vara den första kontakten där man deltar i en öppen föreläsning eller bara tar en fika i caféet och får träffa likasinnade. Caféet kommer att fungera som ett så kallat coffice, för den som vill, där man kan slå sig ner och arbeta. Vill man bara komma in från parken och köpa en fika så går det också bra.

– Syftet med det som vi vill göra i Rothoffsvillan är att få världen att öppna upp sitt sinne, säger Mattias Stjernström. Vi vill få människor att förstå att om du är arbetslös idag så är inte högskoleutbildning den enda vägen till jobb.

På de högre medlemsnivåerna kommer en motprestation att krävas men däremot kommer inte företagen att behöva betala någon hyra i kronor. Istället ska alla deltagare bidra till ett gemensamt värde, det kan till exempel vara genom utbyte av tjänster, att stärka varumärket genom ett stort nätverk eller att gå in som delägare i någons företag med sin egen kompetens som betalning.

– Det är inte tanken att det här ska vara ett entreprenörshus där näringslivet ockuperar en yta, det handlar om att alla deltagare besitter någon form av kunskap eller andra värden som övriga har nytta av och dessa ska sedan matchas mot varandra, säger Mattias Stjernström.

I villan kommer också plattformar som investeringsbolaget Add Ventures, Sörmlandsfonden, Entreprenörslån och Create Business Incubator att finnas. Mälardalens högskola blir ytterligare en partner, ambitionen är att studier och entreprenörskap ska kunna kombineras på bästa sätt.

– Studier och entreprenörskap ska gifta ihop sig. Det ska inte vara antingen eller, säger Mattias Stjernström.

Destination Eskilstuna och Eskilstuna Innerstad sitter även fortsättningsvis kvar på övervåningen i Rothoffsvillan.

– Nu när Turistbyråverksamheten äntligen flyttar till Eskilstunas hjärta, Fristadstorget, öppnas det nya möjligheter för Rothoffsvillan att utvecklas. Sedan vi flyttade in 2009 har vi hyrt ut till olika caféentreprenörer med varierande framgång. Till slut kände jag att vi behövde ett helhetsgrepp och en idé om ett coffice växte fram. Jag presenterade idén för styrelsen som gav klartecken att arbeta vidare med idén. Vad jag förstår nu så hade Mattias Stjernström parallellt arbetat med ett liknade koncept och tillslut korsades våra idéer och vägar vilket nu har lett fram till att Garden of Potential tar hand om hela nedervåningen. Det kommer bli otroligt spännande att se hur konceptet utvecklas och vi alla ser fram emot hur hela huset kommer att gunga av kreativitet, säger Martin Roos, VD på Destination Eskilstuna.

Kontaktuppgifter:

Mattias Stjernström, Garden of Potential, mattias@gardenofpotential.se