Matthew Logan Vasquez till Gainesville i Eskilstuna

Matthew Logan Vasquez till Gainesville i Eskilstuna

Ytterligare en amerikan intar Gainesvilles scenen på Strömsholmen i augusti. Countrymusikern Matthew Logan Vasquez spelar country med influenser från rockikoner som Iggy Pop, Neil Young och Kurt Cobain.

Som en av grundarna otämjd frontman i Delta Spirit och som ena tredjedelen av supergruppen Middle Brother har han gjort sig känd i folk/rock-kretsar världen över. När Delta Spirit tog paus från intensivt turnerande efter hyllade senaste skivan ‘Into the Wide’, såg Matthew Logan Vasquez chansen att få utlopp för en annan sida av sig själv. Han satt och tryckte på mer musik än de båda banden kunde ha nytta av, så att ge ut ett album under eget namn var det självklara valet.

Under hösten 2015 släppte han sin första egna EP The Austin EP. Strax därpå, i februari 2016 kom fullängdaren Solicitor Returns. En soloskiva med bemärkelse på just solo. Han spelar alla instrument på skivan själv, förutom två trumspår och en gitarrslinga.

Matthew Logan Vasquez sållar sig till landsmännen Lissie (US) och Local Natives (US) som också spelar på Gainesville den 20 augusti.

Nu adderas ytterligare en internationell artist till Gainesville Eskilstuna och festivalen har redan en fantastisk artistuppställning för alla fans av Americana och singer-songwriters. Det kommer tillkomma ytterligare två artister och sen är startfältet komplett. Vilket fantastiskt program som Eskilstunabor och besökare kan ta del av lördag den 20 augusti,säger Micke Lönngren, evenemangschef Destination Eskilstuna.

Gainesville är ett nytt festivalkoncept i Eskilstuna där fokus ligger på musik, mat och dryck av hög kvalitet. Andra artister som spelar på festivalen är Amanda Bergman (S), José Gonzales (S) och American Songbook – på svenska med Plura Johansson, Mikael Wiehe och Ebba Forsberg (S) som tolkar amerikanska klassiker.