Martin Roos slutar som VD

Efter 10 år som VD för Destination Eskilstuna har Martin Roos valt att på egen begäran avsluta sin anställning. Martin började sin anställning på dåvarande Eskilstuna Marknadsföring 1 maj 2012 och har under åren lett en organisation i stark förändring. Bolaget har under Martins ledning gått från att vara en traditionell turistbyråorganisation till idag vara ett modernt destination-marknadsbolag i framkant.

– När jag fick frågan om att ta jobbet som VD i Eskilstuna Marknadsföring var min plan att stanna ett par år för att sedan ta nästa steg. Men i och med att vi utvecklades från ett delvis privatägt bolag till ett helägt kommunalt bolag uppstod ett gäng nya roliga utmaningar som jag inte kunde tacka nej till. Dessutom hade vi tillsammans med Eskilstuna kommun precis lanserat platsvarumärket ”Eskilstuna gör Evolution” som jag ville vara med om att förvalta, utveckla och förfina, säger Martin Roos.

– Den 1 oktober startar jag ett nytt uppdrag som senior platsstrateg på 50% hos Placebrander som är konsulter inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Den övriga tiden ska jag ägna åt olika projekt samt att utforska kopplingen mellan ljud och varumärken (Sonic Brands), säger Martin Roos.

– Martin har gjort en gedigen och ovärderlig insats som VD. Han har haft ett driv och utvecklingsvilja som vi i styrelsen uppskattat. Dessutom har Martin haft en god ordning och reda på verksamheten vilket, för mig, som Ordförande underlättar och gör att vi som styrelsen kan fokusera på strategiska frågor och blicka framåt i stället för att behöva gå ner och peta i det operativa, säger Mats Bengtsson, Styrelseordförande, Destination Eskilstuna.

Martin avslutar sin anställning den 1 oktober 2022 och nu startar en process med att ta fram en kravprofil inför stundande rekrytering.

Mats Bengtsson, Styrelseordförande, Destination Eskilstuna, 0706829692

Martin Roos, VD, Destination Eskilstuna, 0706820181