Magnus Carlsson, fotograf Magnus Ragnvid

Magnus Carlsson, Misty Bubble och Vanity Vain till Springpride 2023

Nu släpps programmet för Eskilstunas mest kärleksfulla festival, Springpride 2023. Melloveteranen Magnus Carlsson, dragartisten Misty Bubble och tv-aktuella Vanity Vain, är några av artisterna som uppträder på Springpridescenen den 20 maj på Fristadstorget.

I den bästa av världar är kärleken jämlik. Där alla har samma möjligheter att älska och bli älskade. Att låta alla själva välja vem de är och vem de älskar är något som borde vara varje människas rättighet, men tyvärr är det inte så för alla. Springpride vill bjuda in alla Eskilstunabor till en dag i kärlekens tecken med budskapet ”älska mig för den jag är!”.

- Vi har ett program som vi tror kommer kunna attrahera olika deltagare och besökare på Springpride 2023. Målmedvetet har vi arbetat för att skapa ett program som uttrycker kärlek för människors olikheter och en övertygelse om att olikheter är positivt för samhället, om man tar dem tillvara. I år har vi många artister som är hbtq-personer. Vi har också valt att lyfta fram lokala artister från Eskilstuna för att visa vår kärlek till Eskilstuna och dess invånare, säger Jörgen Danielsson, RFSL Eskilstuna.

- Pride är inte bara glitter och glamour, det finns också ett syfte att lyfta viktiga samhällsfrågor ur ett hbtq-perspektiv. I år har vi valt att lyfta fram idrotten och behovet av att göra den mer tillgänglig för hbtq-personer. Det är därför fotbollsspelaren Kim Arodin inviger Springpride 2023, fortsätter Jörgen.

Artisterna som intar scenen på Fristadstorget den 20 maj
Artisterna på Springpridescenen bidrar till att Fristadstorget blir en mötesplats i kärlekens tecken och färgar Eskilstuna i regnbågens färger. Vi firar mångfald, öppenhet och mänskliga rättigheter.

Magnus Carlsson
Magnus har tävlat i Melodifestivalen hela åtta gånger, både som sångare i Barbados, Alcazar och som soloartist. Med närmare 40 guld- och platinaskivor, tre Grammisar och en mängd andra utmärkelser, programledarjobb och musikalroller har han nått ett erkännande som en av Sveriges mest folkkära artister.

Misty Bubble och Vanity Vain
En riktig dragshow kommer till Eskilstuna med humor, dans och glädje. Innehållet i showen är hitsen ni minns, hitsen ni glömt och hitsen ni helst vill glömma. Gör er redo för en riktig fest med Sveriges främsta partypinglor.

Agnes Hustler
Hennes musik har kallats ett mästerverk i internationella musiktidningar som Bands of Tomorrow och Wonderland Magazine. Agnes är på väg att bli ett kraftpaket inom svensk pop.

Kim Arodin
Kim har förutom sitt starka mammahjärta även ett fotbollshjärta som professionell fotbollsspelare och gjorde Eskilstuna Uniteds första historiska mål i Allsvenskan 2014.

Fredy Clue och Lovisa
Den ickebinära konstnären och musikern Fredy, uppträder tillsammans med Lovisa som är från trakten. Fredy har gjort ett projekt kring en ickebinär folkdräkt.

Leo B
En färgstark dragqueen och party-DJ som spelar musik från 70-tal, schlager och nutidens topplistor. Leo B har i flera år DJ:at på Guldbaggegalans efterfest, oändligt många pridefester och på olika uteställen på Stureplan i Stockholm.

Alex och polare
Alex och polare är ett lokalt band från Eskilstuna som spelar rockcovers.

Prideparaden
Året innan covidpandemin slog till gick 10 000 personer i prideparaden på Eskilstunas gator. Kommer Springpride 2023 att slå detta rekord? Prideparaden avgår från J A Selanders gata klockan 15.00 den 20 maj.

Springpridefesten
Den officiella pridefesten som avslutar Springpride 2023, kommer att genomföras på Biff Grill & Bar i centrala Eskilstuna på kvällen den 20 maj. Det blir glitter, glamour och dans in på småtimmarna!

För mer information:
Jörgen Danielsson
RFSL Eskilstuna & Springpride
jorgen.danielsson@eskilstuna.rfsl.se

Fakta om Springpride
Springpride arrangeras av RFSL Eskilstuna i samarbete med Eskilstuna kommun och Destination Eskilstuna AB. Springpride Eskilstuna är en av Sveriges äldsta pridefestivaler och äger rum på Fristadstorget i Eskilstuna. Festivalen har arrangerats i slutet av maj sedan 2007.