KulturBazaar – ett sörmländskt gränsöverskridande kultursamarbete

KulturBazaar – ett sörmländskt gränsöverskridande kultursamarbete

Under konventet Folk och Kulturs avslutningsdag lördagen den 9 februari slås portarna upp till det sörmländska samarbetsprojektet KulturBazaar på STIGA Sports Arena. Sjutton olika konstnärer, mathantverkare och kulturföreningar bjuder in till kittlande gränsöverskridande kultur, med alla dess uttryck och möjligheter i vardagen.

Idén till KulturBazaar föddes under förra årets Folk och Kultur. Jan Ovland, som tillsammans med Maria Ringström på Destination Eskilstuna tagit fram konceptet säger:

– Vi saknade dom kreativa kulturella näringarna och inspirerande gränslösa upplevelser för besökarna på utställartorget förra året. Fantastisk roligt att vi nu får möjlighet att utveckla den tanken tillsammans med alla medverkande.

Besökare kan ta del av återbrukskonst, utställningar, smaka på råvaror och rätter från Sörmland och världens olika hörn, lyssna till musik och föredrag eller skapa konst genom att leka med mat. Syftet är att väcka besökarens sinnen och bjuda in till en härlig gränsöverskridande kulturupplevelse.

KulturBazaar är ett samarbete mellan Destination Eskilstuna, Kultur & Fritidsförvaltningen Eskilstuna kommun, Folk och Kultur, Ovland and Friends, Stolt Mat i Sörmland, Studiefrämjandet i Eskilstuna och lokala kulturföreningar samt sjutton aktörer inom gröna och kreativa kulturella näringar i Sörmland. Maria Ringström, som leder projektet, menar att ett brett samarbete mellan offentliga, ideella och privata aktörer har varit en förutsättning för att kunna genomföra KulturBazaaren.

Idén har fått ett otroligt genomslag och rätt förutsättningar har kunnat skapas. Det i sin tur har lett till stort engagemang att delta. Tillsammans gör vi KulturEvolution, säger Maria Ringström.

För mer information:

Maria Ringström, projektledare KulturBazaar
Destinationsstrateg, Destination Eskilstuna
Tfn: 0721-88 90 29, E-post: maria@eskilstuna.nu

Arrangörer:

Destination Eskilstuna AB och Kultur och Fritidsförvaltningen, Eskilstuna kommun

I samarbete med:

Folk och Kultur, Ovland and Friends, Stolt Mat Sörmland, Studiefrämjandet Eskilstuna

… och i samarbete med samt utställare på KulturBazaaren:

Anna-Maria Hilborn, konstnär, Recycle Programmet Eskilstuna
Anna Vitling, Fika by Anna, Eskilstuna