Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT

I sommar kommer Antikrundan till Eskilstuna

Munktellmuseeti Eskilstuna blir en av de sex platser som får besök av Anne Lundberg och några av Sveriges främsta antikexperter under Antikrundans turné. Det är andra gången som programmet spelas in i Eskilstuna.

- Vi ser verkligen fram emot att spela in Antikrundan på Munktellmuseet. Platsen i sig är väldigt spännande för både stora och små - och vi ser fram emot att få berätta historier om stora maskiner och en del av svensk industrihistoria, säger Pernilla Månsson Colt, producent för programmet sedan 2008.

Inspelningen blir måndagen den 29 augusti.

Här är alla inspelningsorter: Borås, Strömstad, Båstad, Virserum, Eskilstuna och Skellefteå. Det blir två heltimmesprogram från varje ort.

Redan nu kan tittarna skicka in bilder på stora otympliga föremål som man önskar få värderade. Redaktionen väljer sen ut ett antal föremål som hämtas till inspelningsplats eller får hembesök av experterna. Anmälan sker på https://shortaudition.net/antikrundan. Vi uppmuntrar besökare som önskar att medverka att föranmäla sig via länken och att hålla antalet föremål till max tio för att korta ner köerna.

Fakta:

Det första programmet av svenska Antikrundan spelades in 1989 i Malmö och Helsingör och var ett samarbete med BBC. Experterna kom både från England och Sverige och värdena i programmet angavs i både svenska kronor, danska kronor och i engelska pund. Förvirrat och charmigt. Redan året därpå var det enbart svenska experter som kunde värdera föremålen i svenska kronor. Sedan dess har programmet spelats in och sänts varje år.

Programmet har haft två programledare, Jesper Aspegren och Anne Lundberg. Antikrundan är ett av SVT:s absolut populäraste program och lockar storpublik varje säsong både i SVT1 och SVT Play.

Programmet börjar sändas i januari 2023 klockan 20:00 i SVT1 och SVT Play.

Kontakt SVT:

Marknadsdesken SVT