Hatet stoppar inte deras kärlek, ett samtal med makarna Roy och Håkan från Kinna

Lördag 24 maj i Pridehouse, Elite Hotell, möter vi i ett samtal makarna Roy och Håkan från Kinna. Som de senaste månaderna utsatts för grova kränkningar, misshandel, skadegörelse och nu senast dödshot, endast för deras okränkbara rätt att älska varandra. 30 november 2013 var Roys och Håkans största dag tillsammans då de ingick äktenskap i kyrkan i sin hemkommun Mark. Samkönade par kan vigas i svenska kyrkan sedan maj 2009, Roy och Håkan var det första samkönade paret i Marks kommun som gjorde detta en senhöstdag 2013.

I ett samtal kommer Roy och Håkan fritt berätta om sina liv, kärlek och det hat som präglar deras vardag, och hur det påverkar deras liv i en liten ort som Kinna i kommunen Mark. Men vi kommer också få höra om drömmar, framtid och glädje.

Springpride är en unik smältdegel av kärlek, lycka, kultur, humor, kunskap, normkritik, passion, tänkvärdhet, synliggörande, eftertanke, inspiration, frustration, fascination. Allt ihoprört till en alldeles, alldeles underbar kompott av mångfald, kärlek och gemenskap. Dessa värdeord är bärande vapen för avväpnande av fördomar och diskriminering på grund av sexuell läggning, könsuttryck och könsidentitet.

Springpride 2014 arrangeras av Eskilstuna Marknadsföring med stöd av Eskilstuna kommun den 23-25 maj. 2014 blir det åttonde året i rad som Eskilstuna åter färgas i regnbågens färger och vi firar mångfald, öppenhet och mänskliga rättigheter.

Foto: Privat

Kontakt: Johan Bergquist, projektledare Springpride 2014