Eleverna på Grillska Gymnasiet arrangera kringaktiviteter under SM i bordtennis

Grillska Gymnasiet i Eskilstuna – en av vinnarna under SM i bordtennis

Mellan den 28 februari och den 3 mars står STIGA Sports Arena och Eskilstuna Bordtennisklubb (EBTK) värd för senior- och para-SM i bordtennis. Under tiden de världskända spelarna gör upp i rafflande bordtennismatcher kommer EBTK i samarbete med Grillska Gymnasiet i Eskilstuna arrangera kringaktiviteter för hela familjen.

- Ur Eskilstuna BTK:s synvinkel är det ett samarbete med två vinnare. Även om EBTK är en relativt stor bordtennisklubb så krävs det resurser och kreativitet för att göra det där extra för att få spelare och publik att känna guldkanten runt evenemanget, säger Martin Björkryd projektledare EBTK.

Eleverna från Grillska Gymnasiet kommer ha café-försäljning och erbjuda besökarna att prova på att spela traditionell- och VR-pingis, ta del av innovativa utställningar i HBTQ- och integrationsfrågor, gå tipspromenad, få en ansiktsmålning eller en hårstyling. Tillsammans med bordtennisförbundet kommer eleverna fotografera matcherna och sända live.

- Tillsammans med Grillska Gymnasiet blir vi en otroligt stark organisation, där vi kan hålla fokus på alla olika delar. Det gör oss unika i bordtennissverige, menar Martin Björkryd.

Eleverna planerar allt som ska göras inför evenemanget i skolan och de får sedan praktisera i skarpt läge. Undervisningen flyttas till STIGA Sports Arena dessa dagar. Magnus Säll, rektor på Grillska Gymnasiet berättar att skolan arbetar med ett verklighetsbaserat lärande så mycket det går i undervisningen. Kontakt med företag och föreningar är viktigt. Att Eskilstuna kommun och Eskilstuna BTK gett skolan möjligheten att arbeta med arrangemanget är fantastiskt menar Magnus Säll.

- Eleverna lär sig mycket genom att göra något på riktigt. Det är härligt att se elevernas drivkraft och engagemang när det väl gäller! avslutar Magnus.

KONTAKTPERSONER

Magnus Säll, Grillska Gymnasiet
magnus.sall@grillska.se

Martin Björkryd, Eskilstuna Bordtennisklubb
073- 398 33 88
eskilstunabtk@outlook.com

FAKTA

Grillska Gymnasiet drivs av Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen skolaktör med över 2700 studerande. Stiftelsen driver sex gymnasieskolor och en gymnasiesärskola i Mälardalen, under namnet Grillska Gymnasiet, samt Stadsmissionens Folkhögskola och Stadsmissionens Yrkeshögskola. Det är idéburna skolor där vinsten återinvesteras i verksamheten. Verklighetsbaserat lärande är ett av stiftelsens utvecklingsområden tillsammans med motivation och hälsa och digitaliserat lärande. Utbildningarna på Grillska präglas av samhällsengagemang, entreprenörskap och hälsa.