Fira världsturismens dag - dra upp fredagsmiddagen ur Eskilstunaån

Fira världsturismens dag - dra upp fredagsmiddagen ur Eskilstunaån

27 september 2013, firas Världsturismens dag kring temat Turism & Vatten, vår gemensamma framtid. Vatten driver all besöksnäring, från hotell till restauranger, aktiviteter och transporter. Som en av de största ekonomiska sektorerna är det besöksnäringens ansvar att ta en ledande roll och försäkra sig om att turismföretag och destinationer tar sitt ansvar för att alla led i kedjan praktiserar hållbarhet. Då kommer vi att kunna fortsätta att dra nytta av vattnet som en tillgång för turismen, både i Eskilstuna och i världen.

För Eskilstuna har vattenvägarna alltid varit viktiga. Stadens läge mellan sjöarna Hjälmaren och Mälaren har historiskt sett varit grunden för bosättning, lantbruk, handel och industrier. Någon har sagt att genom staden rinner Eskilstunaån som en silvertråd som är guld värd.

Även för turismen är våra sjöar och åar viktiga och det ska vi fortsätta att bygga vidare på. Just nu pågår en diskussion om möjligheten att göra Eskilstunaån farbar och det som sätter stopp är de låga broarna. Vi måste ha en långsiktig plan att göra broarna öppningsbara, säger Patrik Andersson, turistchef i Eskilstuna. Det är inte ett projekt som kommer att kunna genomföras på kort sikt men med en plan över kanske 10 år så kan vi successivt bygga om de olika broarna.

Redan idag finns olika möjligheter att uppleva Eskilstuna från vattnet. I Torshälla har man köpt in båten S:t Olof som är av så kallad paddan-modell och precis klarar den låga höjden. Turerna med S:t Olof går sommartid mellan Eskilstuna och Torshälla och är mycket populära, från båten kan du se både bäver och ståtliga sjöfåglar och vid vissa av turerna får man vara med om att slussa i Torshälla, genom en av Sveriges högsta slussar som byggdes år 1860.

Längs ån har Eskilstuna kommun anlagt en kanotled där du kan paddla fram i det lugna vattnet. En tur som passar bra för familjer och oerfarna paddlare då stranden hela tiden är nära. Längs leden finns låga bryggor som underlättar iläggning och upptagning av kanoten och man har tagit fram en karta där det också finns tips på lämpliga ställen att stanna för att ta en paus och kanske något gott att äta och dricka.

En erfaren kajakpaddlare som gärna ger sig ut både på sjö och hav är Hans Stipek som driver företaget Mestute i Eskilstuna. Stipek ser möjligheten att locka besökare till Eskilstuna och Södermanland med vår vackra och unika natur. Hittills har Mestute inte haft något behov att utöka sin marknadsföring för att få deltagare till sina kurser och expeditioner, men skulle det behövas så är Hans Stipek övertygad om att vi kan locka besökare från både Tyskland och Nederländerna. Men, Stipek värnar om naturen och vill inte släppa ut mängder av besökare som riskerar att förstöra den unika miljön. Han menar att det måste finnas en medvetenhet hos oss som arbetar med turism, vattnet är en tillgång men också något som vi måste vara rädda omSom företagare kan vi fungera som guider och samtidigt utbilda våra deltagare i hur man njuter av naturen utan att förstöra den. Vi bör också tänka långsiktigt och inte anordna stora aktiviteter som kanske kortsiktigt lockar många besökare men som samtidigt riskerar att belasta vår närmiljö på ett sådant sätt att vi förstör vår viktigaste källa.

Världsturismens dag instiftades år 1980 av FN. Dagen tillkom för att visa på betydelsen av turism jämte dess sociala, kulturella och ekonomiska värden. FN:s turismorgan heter UNWTO, United Nations World World Tourism Organization. I Eskilstuna omsätter besöksnäringen drygt 700 miljoner kronor årligen och ger cirka 600 årssysselsatta inom främst logi, restaurang och aktiviteter (TEM 2012).

Dra upp fredagsmiddagen ur Eskilstunaån

I samarbete med Å! Fiske firar Eskilstuna turistbyrå Världsturismens dag med tema hållbarhet och vatten genom att erbjuda gratis fiske i Eskilstunaån mellan klockan 16-18 den 27 september, max en regnbåge per person. Ta med dig fiskeutrustningen och gå direkt från jobbet ner till ån, i veckan sattes 250 kilo regnbåge i, så chansen till napp är stor och då har du en lyxig middag med dig hem.

Vill du fiska hela dagen eller kanske vid en annan tidpunkt? Eskilstuna turistbyrå säljer Å! Fiskes fiskekort för 100 kronor per dag som tillåter upptag av max tre ädelfiskar, för barn och ungdomar kostar fiskekortet endast 25 kronor.

Ur Å! Fiske Eskilstunas miljöpolicy:

Organisationen ska verka för god miljö i och omkring Eskilstunaån genom att vara föredöme och föregångare. Å! Fiske Eskilstuna ska efter ekonomisk och kunskapsmässig förmåga efterleva vad som fastläggs i det internationella miljöledningssystemet ISO 14 001. Verksamheten ska ha så liten belastning på miljön som möjligt och, där så är möjligt, även uppnå positiv inverkan.