Foto: José Figueroa

Eskilstunas hotell snart fullbokade – nu behövs invånarnas hjälp

I samband med konventet Folk och Kultur, räcker stadens kommersiella övernattningsmöjligheter inte till för alla som vill bo i Eskilstuna. Om fler Eskilstunabor hyr ut sitt privata boende, via sajter som till exempel Airbnb.com kan besökarna bo nära evenemanget vilket i sin tur skapar positiva effekter för Eskilstuna.

Från onsdag 6 februari till och med lördag 9 februari arrangeras det kulturpolitiska konventet Folk & Kultur i Munktellstaden i Eskilstuna. Evenemanget var välbesökt förra året och i år förväntas konventet locka över 3000 besökare.

– Vis av erfarenheten från det första konventet har vi inför 2019 utökat antalet rum som vi har till vårt förfogande, med bland annat Parken Zoos stugby. Vi ser dock att behovet av enklare boenden är stort hos vår målgrupp. Det vore fantastiskt om våra invånare vill öppna sina hem i samband med detta viktiga arrangemang, som kommer fortsätta stärka Eskilstuna som kultur- och mötesstad, säger Mia Forslöf, VD Eventool.

En nationell kongressbesökare spenderar i snitt 3500 kr per dygn enligt Swedish Network of Convention Bureaus kongressrapport 2017. Men det handlar inte bara om vinster för staden och den lokala besöksnäringen, den personliga ekonomin hos den som vill hyra ut får sig också en skjuts på traven, något som kan vara extra uppskattat efter jul- och nyårshelgerna.

– För att så många besökare som möjligt skall erbjudas boende i Eskilstuna vill vi nu uppmana Eskilstunaborna att hyra ut delar av, eller hela sitt boende. Redan idag finns det flera privata uthyrare som hyr rum, lägenheter, villor och stugor via olika forum på nätet. Airbnb är en populär sajt för privata boenden, som många svenskar redan är bekanta med, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna.

Om du är intresserad av att hyra ut hela eller delar av ditt boende är det viktigt att först ta reda på skatteregler och förankra ett sådant beslut med en eventuell hyresvärd eller bostadsföreningen styrelse.

Boendealternativ som är tillgängliga under evenemanget via Airbnb.com kommer att kommuniceras via både Folk och Kulturs och Destination Eskilstunas kanaler till konventets besökare. Om man föredrar att hyra ut sitt boende utan att gå via en bostadsförmedlingstjänst finns det möjlighet att lägga upp sitt privata boende för uthyrning på Eskilstuna.nu. Kontakta turism@eskilstuna.nu för mer information.

Fakta - korttidsuthyrning

• Om du bor i en hyresrätt behöver du ha tillstånd från hyresvärden.
  • Om du bor i en bostadsrätt behöver du ha ett godkännande från din bostadsrättsförenings styrelse.
  • Inkomster över 40 000 kr ska beskattas.
  • Hyr du ut i mer än 113 dagar per eller tjänar mer än 50 000 kr per beskattningsår ska du även betala moms.

Martin Roos, VD, Destination Eskilstuna
070-6820181