Sigurdsristningen, Sundbyholm

Eskilstunas besöksnäring fortsätter att växa

Rapporten Turismekonomiska effekter visar att tillväxtkurvan för Eskilstunas besöksnäring fortsätter att peka uppåt.

Destination Eskilstuna har sedan 2009 arbetat med en strategi för att uppnå 5 procent i årlig tillväxt fram till 2020. 2015 ökade turismens omsättning med 4,6 procent, jämfört med året innan då ökningen var 4,1 procent.

Nya mätvärden för hållbar tillväxt

Tidigare har det legat stor vikt vid omsättning i den ekonomiska rapporten, något som Destination Eskilstuna vill förändra.

– Från och med i år har vi gjort en del ändringar i hur vi redovisar turismstatistik. Dels med anledning av att Tillväxtverket bytt statistikleverantör på nationell nivå, men också med anledning av att vi vill redovisa nyckeltal som är relevanta för hållbar tillväxt, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.

Turismen i Eskilstuna hade ett förädlingsvärde* på 673 miljoner och sysselsatte 1 413 årsanställda under 2015. Ett nyckeltal som inte redovisats tidigare är BRP, eller förädlingsvärde som det också kallas. Förädlingsvärdet visar på produktionsvärdet minus insatsförbrukningen.

Förädlingsvärdet pekar på näringens behållning av allt arbete. Någon som i sin tur indirekt leder till samhällsnytta, och i förlängningen fler jobb. Under åren 2013-2015 har förädlingsvärdet i Eskilstunas besöksnäring ökat med 10 procent. Ökningen av årsanställda har under samma tid ökat med 2,5 procent. De här nyckeltalen går hand i hand, förklarar Maria Ringström.

Inhemsk turism

• Eskilstuna står för ca 30 procent av Södermanlands kommersiella gästnätter vilket innebär totalt 293 360 gästnätter. Det är en ökning med 4,9 procent sedan året innan.
  • Antalet svenskar som övernattade på hotell, stugor, vandrarhem och campingar i Eskilstuna ökade med 6 procent jämfört med 2,5 procent under 2014.
  • Icke-kommersiellt boende, det vill säga boende hos släkt och vänner samt eget fritidshus ökade med 7 procent.
  • Antalet dagsbesökare var i stort sett oförändrat jämfört med föregående år och låg kvar på 1,1 miljoner besökare.

Affärsresenärer ett viktigt segment för Eskilstunas besöksnäring

Jämfört med riket som helhet och genomsnittet för Södermanlands län har Eskilstuna kommun en högre andel affärsresenärer som övernattar på hotell. Affärs- och konferensgäster stod tillsammans för närmare två tredjedelar av hotellövernattningarna i Eskilstuna kommun.

– Affärsresenärer är ett oerhört viktigt segment för Eskilstuna och besöksnäringen. Antalet affärsresenärer är färre till antalet men de spenderar i regel cirka dubbelt så mycket som den genomsnittliga inhemska fritidsresenären under sitt besök, berättar Emelie Gard, Projektledare, Eskilstuna Convention Bureau.

Reseanledningar

Huvudsyftet för svenska fritidsresenärer att besöka Eskilstuna under 2015 var:

• släkt och vänner (32 %)
  • idrottsevenemang (15 %)
  • shopping/inköpsresa (13 %)
  • lugn och ro/avkoppling (8 %)
  • nöjen, underhållning, nattliv (5 %)
  • vistelse i eget fritidshus (5 %)
  • annat (23 %).

– Ca tjugo procent av våra inhemska besökare reser till Eskilstuna med syfte att ta del av vårt rika utbud av idrottsevenemang, nöjen, underhållning och nattliv. Med stöd av den evenemangsstrategi som vi nu sjösatt kommer Eskilstuna lägga ännu större vikt på att värva både nationella och internationella evenemang för såväl invånare som besökare utifrån, berättar Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.

Utländsk turism

• Efter inhemska turister är det britter som är den största besöksgruppen tätt följd av tyskar, därefter norrmän, finländare och ryssar.
  • I Eskilstuna låg exportandelen, det vill säga andelen utländska kommersiella gästnätter, på 11 procent under 2015. Det är likvärdigt med året innan.
  • Antalet kommersiella gästnätter från utlandet ökade dock med 1,3 procent jämfört med förra året.
  • Besökare från Europa står för största delen utländska övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar.

tatistiken kommer från rapporten Kommunala Turismeffekter i Eskilstuna kommun, som genomförs på uppdrag av Destination Eskilstuna varje år. HUI Research AB är ny leverantör av rapporten från och med i år. Turismstatistiken redovisas ur ett antal olika statistikkällor som SCB Inkvarteringsstatistik, SCB Nationalräkenskaper och Företagens Ekonomi, SCB – BRP, SCB – Besöksvolymer och turistkonsumtion, Tillväxtverket (utländsk konsumtion), Transportstyrelsen (flygstatistik, svenska flygplatser), Shippax (passagerarstatistik, svenska hamnar).

* BRP/Förädlingsvärde

En bransch förädlingsvärde är dess produktionsvärde minus dess insatsförbrukning. Summan av samtliga branschers förädlingsvärde, utgör BNP/BRP till marknadspris.

Källa: SCB – Begreppsförklaringar.

För mer information kontakta Destinationsutvecklare Maria Ringström, maria@eskilstuna.nu 072-188 90 29