Fristadstorget, fotograf Göran Jonsson

​Eskilstuna Tourist Information öppnar på Fristadstorget

Pressmeddelande 2017-05-19

Nu är det klart att Eskilstuna Tourist Center byter namn till Eskilstuna Tourist Information och flyttar till Centrum1 på Fristadstorget. 8 juni blir det invigningskalas med tårta i de nya lokalerna.

Planerna på en flytt har funnits länge. Redan idag fungerar Centrum1 som en förlängd arm till Fristadstorget och nu ska utrymmet utvecklas till att bli ett kreativt rum fyllt av inspiration för både turister och invånare som vill upptäcka Eskilstuna och Torshälla. Än är inte alla förändringar på plats men för att inte förlora en säsong när vi kan möta upp Eskilstunas besökare på Fristadstorget, sker flytten i månadsskiftet maj/juni. Eskilstuna Tourist Center i Rothoffsvillan har öppet till och med 31 maj, därefter är det stängt några dagar och Eskilstuna Tourist Information på Fristadstorget öppnar den 8 juni.

Kultur- och fritidsförvaltningen kommer att fortsätta driva sin verksamhet i Centrum1, med torgvärdar och evenemang på Fristadstorget året runt.

– Vi välkomnar att vi blir fler som tillsammans kan möta och ge rätt service till våra besökare och invånare som vill upptäcka Eskilstuna med omnejd. Det kommer också att innebära att öppettiderna på Centrum1 förstärks med lördagsöppet klockan 10-15 under juli och augusti, säger Ann Segelborg, koordinator Fristadstorget.

Eskilstuna Tourist Information kommer att hålla öppet i Centrum1 under högsäsong, tillsammans med kultur- och fritidsförvaltningens personal, juni till och med augusti. Under lågsäsong kommer turistinformatörerna att vara tillgängliga via telefon och e-post och finnas på plats vid utvalda evenemang.

Att flytta Eskilstuna Tourist Information till Fristadstorget är ett led i att kunna möta besökare till Eskilstuna där de befinner sig. Fristadstorget är Eskilstunas vardagsrum och scen för både små och stora evenemang. Här finns också shopping, hotell och restauranger. Turistbyråer i allmänhet har förlorat sin starka ställning som en plats som besökaren söker upp för att få information om destinationen. Inspiration och information inför resan hämtas framförallt på Internet.

– När besökaren är på plats i staden vill vi kunna möta upp med personligt anpassad information, men då krävs det att vi är där besökaren befinner sig, säger Helen Strömberg, turistbyråchef på Destination Eskilstuna.

Ett annat sätt att möta turister på plats är genom InfoPoints. Det är en enklare, bemannad turistinformation, knuten till en auktoriserad Tourist Information. Idag finns ett tiotal InfoPoints i Eskilstuna kommun. Under lågsäsong, när Tourist Information har stängt, kommer Centrum1 att vara en InfoPoint. Centrum1 är öppet året runt alla vardagar 9-17, och andra tider när det är evenemang på Fristadstorget.

– Att ha en mottagningsfunktion där vi kan möta besökare är fortfarande viktigt. Samtidigt är trenden mycket tydlig, information och inspiration för resor sker framförallt digitalt och därför väljer Destination Eskilstuna att nu lägga ännu mer fokus på våra digitala turistinformationskanaler, säger Helen Strömberg. Tidigare i våras meddelade Destination Eskilstuna i ett pressmeddelande att biljettförsäljning över disk på turistbyrån upphör efter 31 maj.

Redan under sommaren 2017 kommer turistinformatörerna att bli mer mobila, en flakcykel har köpts in och kommer att användas som en liten filial till Tourist Information.

– Flakcykeln är ett enkelt sätt för oss att kunna vara på plats där det händer. Ni kanske möter oss i Parken Zoo en solig dag eller utanför STIGA Sports Arena Eskilstuna inför en konsert, säger Helen Strömberg.

Invigning och tårtkalas 8 juni
Allmänheten och media bjuds in till tårtkalas för att inviga nya Eskilstuna Tourist Information. Vi bjuder underhållning och fika, så långt det räcker. Representanter för Destination Eskilstuna och Eskilstuna kommun finns på plats för intervjuer.

Tid: 8 juni, klockan 13-14
Plats: Centrum1, Fristadstorget

Auktorisation av turistinformation
Branschorganisationen Visita auktoriserar turistinformationer och turistcenter i Sverige enligt fastställda kriterier. Eskilstuna går nu från nivån Tourist Center med helårsöppen mottagning till säsongsöppen Tourist Information. En InfoPoint är en bemannad turistserviceplats utmärkt med det vit/gröna InfoPoint-märket. Det kan till exempel röra sig om en butik, ett hotell eller restaurang som kan ge turistisk information där besökarna är. Ansvaret för att InfoPoint-märket används korrekt ligger hos en auktoriserad Tourist Information eller Tourist Center.

Besöksstatistik

• Digitala besök på Eskilstuna.nu har ökat 2013-2016 från 106 593 till 255 535, en ökning med 140 procent.
  • Fysiska besök på Eskilstuna Tourist Center har minskat 2013-2016 från 52 156 till 41 841, en minskning med 20 procent.

Martin Roos, VD Destination Eskilstuna, martin@eskilstuna.nu, 070-682 01 81
Helen Strömberg, Turistbyråchef, helen@eskilstuna.nu, 070-340 26 57
Elin Stenman, Marknadskommunikatör, elin@eskilstuna.nu, 070-744 99 09
Ann Segelborg, Koordinator Fristadstorget-Centrum1, ann.segelborg@eskilstuna.se, 070-526 75 20