Eskilstuna festival, fotograf Therese Andersson

Eskilstuna slår nya besöksrekord under sommaren 2022

Antalet sålda rum i Eskilstuna ökade med 19 procent under juni, juli och augusti i år. En stark evenemangssommar är en bidragande faktor till ökningen.

Sommarmånaderna bjöd på ett rejält uppsving för den lokala besöksnäringen i Eskilstuna. Antalet som valt att semestra i Sverige har varit fortsatt högt under sommaren 2022. Samtidigt som 4 av 10 tillfrågade uppger att de valt utlandssemester i år (enligt Visit Sweden’s undersökningar). Trots starkt ökad konkurrens om den inhemska besökaren har hotellnäringen i Eskilstuna slagit rekord jämfört med sommaren 2021. Under perioden juni till och med augusti ökade hotellens rumsförsäljning i Eskilstuna med hela 19 procent jämfört samma period förra året, vilket är ett rekord även jämfört med året innan covidpandemins utbrott. Rumsförsäljningen under sommaren 2022 ökade med drygt 8 procent jämfört samma period år 2019.

Det har varit en fartfylld sommar för både hotell- och restaurangnäringen i Eskilstuna. Något som starkt bidragit till ökat antal besökare är alla de evenemang som ägt rum under sommaren.

-Efter två år av restriktioner finns ett enormt sug att äntligen kunna gå på idrottsevenemang, festivaler och konserter. Eskilstuna har verkligen levererat på den fronten under sommaren, säger Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.

-Evenemang som Picnic i Parken, Rix FM Festival, Prinsens Pokal och Veteran EM i styrkelyft har inte bara lockat Eskilstunaborna utan även besökare nationellt och internationellt. Det gynnar hotellen och deras rumsförsäljning, fyller uteserveringarna och skapar puls i staden. Fantastiskt roligt att få avrunda evenemangssommaren med inspelningen av Antikrundan som blev en riktig publikmagnet, fortsätter Micke Lönngren.

Sommaren 2022 genomförde Destination Eskilstuna kommunikationskampanjen Vänd blicken mot Eskilstuna med målet att få fler övernattande besökare i kommersiell regi. Konceptet lanserades redan sommaren 2021 och fick ett väldigt bra mottagande.

- I år har vi vidareutvecklat och förfinat kampanjkonceptet som vi lanserade förra året, samt utökat den geografiska målgruppen till hela Sverige, säger Petra Nordström, Content Manager, Destination Eskilstuna.

-Syftet med kampanjen är att på kort sikt locka övernattande besökare till Eskilstuna och Torshälla. På lång sikt är den här typen av kampanjer viktiga verktyg för att öka kännedomen och stärka bilden av Eskilstuna som kultur- och evenemangsstad, fortsätter Petra Nordström.

Maria Ringström
Destinationsstrateg