Eskilstuna och Smederna lyfts fram som framgångsexempel under nationellt miljöforum

Den 12 mars är Ikaros Smederna som enda förening i landet inbjudna att delta på Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundets (Svemo) nationella miljöforum för att berätta om sitt miljöarbete.

Svemo är det idrottsförbund som samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Den 12-13 mars arrangerar de ett miljöforum på Arlanda flygplats för bland annat miljöansvariga i distrikt och sektioner, internationella miljöfunktionärer och Svemos styrelse. Ikaros Smederna är som enda förening inbjudna för att tala om sitt lokala miljöarbete. Från Eskilstuna deltar Roger Blomstrand, marknadsansvarig, och Christer Anderson, sponsoransvarig, tillsammans med Eskilstuna kommuns miljö- och samhällsdirektör Kristina Birath.

För Smederna innebär inbjudan en bekräftelse på att föreningens fokus på miljöfrågor medverkat till att de själva och Eskilstuna som miljöstad sticker ut – både nationellt och internationellt. Miljöarbetet genomsyrar hela verksamheten; spillskyddsstandard i samarbete med Ikaros, program för biologisk mångfald tillsammans med Svemo, och användandet av biogastraktorer med Lantmännen Maskin som parhäst är några exempel.

– Som utövare av en motorsport är det högst väsentligt att vi lever upp till vår profilering ”Miljövänlig Motorsport i Världsklass”, i synnerhet när uppfattningen om motorsport ofta är den motsatta. Vi vill ta vårt miljöansvar för de delar av vår motorsport som vi kan påverka. Vi är miljöcertifierade av vårt förbund Svemo och följer de riktlinjer som de föreskriver i sitt miljöarbete, säger Larry Höjer, ordförande Ikaros Smederna.

– Ett ambitiöst miljöarbete är viktigt i alla branscher och vi är mycket positiva till det arbete som görs av Smederna. Vi har som mål att miljödiplomera hela motorsportarenan tillsammans med de föreningar som finns där, säger Kristina Birath, miljö- och samhällsbyggnadsdirektör på Eskilstuna kommun.

Larry Höjer, ordförande Ikaros Smederna, 070-621 25 88
Kristina Birath, miljö-och samhällsbyggnadsdirektör Eskilstuna kommun, 070-086 60 31

Läs mer om Svemos miljöarbete på www.svemo.se

Läs mer om platsvarumärket EskilstunaEvolution* på www.eskilstunaevolution.se