​Eskilstuna kan bli Sveriges bästa platsmarknadsförare

​Eskilstuna kan bli Sveriges bästa platsmarknadsförare

Eskilstuna tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Platsvarumärket Eskilstuna Evolution är nominerat till Placebrander of the Year 2015.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret.

– Det känns kul att varumärkesarbetet uppmärksammas. Det visar att vi är på god väg i arbetet med att stärka Eskilstunas identitet och att utveckla Eskilstuna som plats. Det ger oss ytterligare kraft nu när arbetet tar fart efter att kommunikationskonceptet finns på plats. Det är nu Evolutionen startar, säger Martin Roos, VD Destination Eskilstuna

5 nominerade platser

Tävlingsbidrag från hela landet har bedömts och slutligen har fem nominerade platser valts ut. Bland de nominerade i år finns förutom Eskilstuna Evolution No Limit Street Art Borås, FriluftsByn i Höga Kusten, Original Luleå Story och Platsvarumärket Örebro.

Förmåga generera tillväxt

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2014 eller 2015.

Bidragen har främst bedömts utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Priset delas ut av Placebrander men bedöms helt och hållet av juryn som består av internationellt kända namn inom platsers attraktion. Charlotta Mellander är professor och är en del av Richard Floridas forskningsteam som studerar just regional attraktivitet och tillväxt. Olle Wästberg är tidigare generaldirektör för Svenska Institutet och generalkonsult i New York. Julian Stubbs jobbar internationellt med platsvarumärken och har skrivit böcker på området. Vinnaren offentliggörs senast 30 november 2015.

Martin Roos, VD Destination Eskilstuna: 0706-82 01 81
Helena Nordström, VD Placebrander: 0702-77 67 00