Eskilstuna Convention Bureau i nationell satsning för att öka tillväxten inom mötesindustrin

Sveriges Nationella Nätverk för Convention Bureaus är inne på sitt andra verksamhetsår. Syftet är att utveckla svenska städers möjligheter att bjuda in till och arrangera nationella och internationella möten. Nätverket träffas regelbundet och årets årsmöte hålls 13-14 september i Visby.
- Syftet är att utveckla en Convention Bureaus arbete och tydliggöra verksamheten så att alla inblandade parter förstår dess roll och vilken nytta den har i ett initialt skede runt ett möte, säger Martin Theorin, Luleå Convention Bureau och ordförande i nätverket.

- Nätverket av Conventions Bureaus är en viktig del i utvecklingen av Sverige som mötesland, och för Eskilstuna som mötesstad. Nätverket samverkar för att öka antalet nationella och internationella möten och här har vi inom Eskilstuna Convention Bureau varit med aktivt med att utveckla nätverket, säger turistchef Patrik Andersson.

Eskilstuna var tidigt ute och bildade en Convention Burea 2009 och är en av deltagarna på årsmötet. Idag har organisationen i Eskilstuna ett 30-tal medlemmar från hotell, restauranger, konferensarrangörer, aktivitetetsbolag till reseföretag.
- Vi har hittat bra samarbetsformer lokalt och har fått många att förstå vikten av att bjuda in till möten i Eskilstuna. Nu satsar vi vidare på att lyfta fram Eskilstuna regionalt och nationellt, bland annat rekryterar vi en säljare i dagarna som enbart ska fokusera på att få in fler konferenser till staden.

Eskilstuna Convention Bureau (ECB)
ECB är en icke vinstdriven organisation med ett 30-tal medlemmar vars syfte är att marknadsföra Eskilstuna med Torshälla och Sundbyholm som en bra plats för affärsmöten, konferenser, mässor och evenemang.
ECB drivs som ett affärsutvecklingsprojekt inom Eskilstuna Marknadsföring AB.

Mer information hittar du på: eskilstunaconvention.se

Bilden visar en konditor på Sundbyholms slott, en av regionens konferensanläggningar.

Kontakt: Patrik Andersson, 070-540 81 61, info@eskilstunaconvention.se