Sekunden innan Parkfestivalens huvudartist 2015,  Zara Larsson, klev upp på Strömsholmens stora scen.
Sekunden innan Parkfestivalens huvudartist 2015, Zara Larsson, klev upp på Strömsholmens stora scen.

E-Type, Petter, Maria Andersson och Frans kommer till Eskilstuna Parkfestival 2016

Parkfestivalen är Eskilstunas egen stadsfestival med artister, happenings och upplevelser för stora och små. I år arrangeras festivalen av Hotell- och restaurangföreningen i Eskilstuna i samarbete med Destination Eskilstuna som startade och har genomfört festivalen årligen sedan 2013.

Eskilstuna Parkfestival kommer precis som tidigare ha fri entré och genomföras på området kring Strömsholmen, Hamngatan och Nybroparken. Nytt för i år är att de populära drakbåtarna är tillbaka och det blir en rafflande kamp på Eskilstunaån mellan deltagande lag med tillhörande festligheter i Stadsparken.

Parkfestivalens har också utökats med en festivaldag. Söndag 7 augusti uppträder melodifestivalvinnaren Frans i Parken Zoo. Alla besökare på Parkfestivalen erbjuds en fribiljett till konserten med Frans.

Hamngatan stängs av för biltrafik mellan Nybron och Drottninggatan för att skapa ett sammanhängande festivalområde och möjliggöra plats för tivoli, knallar och utställare. Det kommer även genomföras aktiviteter på Fristadstorget och i Eskilstuna innerstad.

Årets huvudartister på Parkfestivalen är E-Type, Petter, Maria Andersson (f.d. Sahara Hotnights) och melodifestivalvinnaren Frans.

”Vi har också RIX FM Festival som inleder Parkfestivalen på torsdagen och även om årets artister inte är spikade än är jag säker på att det precis som tidigare år blir en fantastisk familjeshow” hälsar Micke Lönngren, evenemangschef Destination Eskilstuna.

I övrigt kommer de två scenerna på Strömsholmen alterneras av artister som Fatboy, Annika Herlitz (den svenska rösten i succéfilmen Frost), The Vanjas, barnteater med Tant Klaver, Volvo Musikkår, Smedbälgarna, Grand Orchestra och coverbanden Ebba Gold, Moderna Tider och Time Machine. Det blir också allsång tillsammans med Lasse Kronér, Mojje, Nanne Grönwall & Ari Haatainen och längs med Hamngatan arrangeras en veteranbilsutställning.

På Strömsholmen byggs det upp ett stort restaurangområde där Biff Grill & Bar, Vilsta Sporthotell och Sundbyholms Gästhamn erbjuder servering av mat och dryck. Fler restauranger tillkommer.

”Det är fantastiskt roligt att besöksnäringen mobiliserat sig kring Parkfestivalen. Jag hoppas på karnevalsstämning, folkfest i fyra dagar och att eskilstunaborna verkligen tar del av allt roligt som händer under festivalen” säger Göran Pettersson, ordförande i Hotell- och restaurangföreningen.

Hela programmet och eventuella ändringar presenteras löpande på eskilstuna.nu/festival samt facebook.com/etunafestival

Eskilstuna Parkfestival 2016 arrangeras av Hotell- och restaurangföreningen i samarbete med Destination Eskilstuna AB med stöd av Sparbanken Rekarne, Eskilstuna kommunföretag, Parken Zoo, Eskilstuna-Kuriren och DeNeF (Destination Eskilstuna Ekonomiska Förening).

Mer information:
Göran Pettersson, ordförande i Hotell- och restaurangföreningen