Den totala turistomsättningen i Eskilstuna har ökat med nära 44 miljoner kronor under 2012.

Den totala turistomsättningen i Eskilstuna har ökat med nära 44 miljoner kronor under 2012 och omsatte totalt cirka 707 miljoner kronor, en ökning på drygt 6,6 %.

- Det är väldigt bra siffror för oss inom besöksnäringen. Besöksnäringen är en tillväxtbransch för hela Sverige och den växer med ca 5 % årligen och att vi i Eskilstuna har en ännu större tillväxt är glädjande. Tillväxten beror främst på att vi har duktiga och aktiva företag i kommunen och att vi jobbar tillsammans långsiktigt utifrån en besöksstrategi samt en satsning på mötesindustrin via Eskilstuna Convention Bureau, säger Patrik Andersson som är turistchef i Eskilstuna.

Det är TEM 2012 (Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Eskilstuna kommun) som redovisar besöksnäringens resultat för 2012. Mätningarna har pågått sedan 2002 och årets resultat är mycket bra med tanke på konjunkturen och det allmänna ekonomiska läget.

-Vi har haft en omsättningsökning på 6,6 % under 2012. Mycket beroende på att Eskilstuna har satsat på många bra evenemang och möten. Exempelvis fick vi många besökare förra året på de Nordiska Mästerskapen för Islandshästar i Sundbyholm samt att Elite Stadshotellet öppnade med 132 nya rum med en stor mötesanläggning och två nya restauranger. Det har tillkommit en del nya restauranger vilket syns i statistiken.

- Enligt den besöksstrategi som togs fram 2009, skall vi nå en omsättning på 1 miljard 2020. Håller vi samma ökning som vi gjort de senaste åren kommer vi att slå det med råge, säger en nöjd Patrik Andersson.

Fler siffror från TEM 2012 visar att:
 besöksnäringen hade 593 årssysselsatta, en ökning från 2011 med 63 årsverken vilket är bra, då många andra näringar har sjunkande tal. De branscher som ökade sin omsättning mest i Eskilstuna är restaurang och aktiviteter. Roligt att notera är att 14 % av alla hotellövernattningar i Eskilstuna kommer från utlandet.

För mer information kontakta:

Patrik Andersson, turistchef, Eskilstuna

patrik@eskilstuna.nu