Besöksnäringens omsättning i Eskilstuna ökade med 27 miljoner kronor 2014!

Besöksnäringens omsättning i Eskilstuna ökade med 27 miljoner kronor 2014!

Den totala omsättningen för turismen i Eskilstuna ökade med 27 miljoner (+4,1 %) till 745 miljoner kronor under 2014. Besöksnäringen är en tillväxtbransch för hela Sverige och Destination Eskilstuna har sedan 2009 arbetat med en strategi för att år 2020 nå en omsättning på 1 miljard kronor i Eskilstuna.

- Det är kul att se att vår strategi från 2009 för ökad sysselsättning och omsättning i besöksnäringen i Eskilstuna och Torshälla ger resultat. Under 2014 uppdaterade och ersatte vi strategin med en offensiv affärsplan som nu sträcker sig till 2020. Då 2013 var något av ett mellanår (+ 1,4 %) känns det bra att nu vi är tillbaka på den tillväxtnivå Eskilstuna behöver ha för att nå den "magiska miljarden" 2020 - säger Martin Roos, VD för Destination Eskilstuna.

De siffror som redovisas nu är från den årliga TEM-rapporten som mäter ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Eskilstuna kommun i en TuristEkonomisk Modell (TEM®). Mätningarna har pågått sedan 2002 och bygger på insamlad besöksstatistik och telefonintervjuer.

Antalet gästnätter ökade med +2,4 % medan omsättningen för de kommersiella övernattningarna minskade med 30,5 miljoner kronor jämfört med 2013.

Den största sysselsättningen skapas inom restaurang och logi medan shopping är den omsättningsmässigt största branschen med 210 miljoner kronor. Restaurangerna omsätter 180,7 miljoner kronor och boende på hotell, camping, stugor och vandrarhem omsätter 113,8 miljoner kronor.

Efter inhemska turister är det britterna som är den största besöksgruppen tätt följd av tyskar. Nationaliteter som har ökat är bland annat britter, norrmän och danskar. De kategorier som minskar är tyskar, ryssar, finländare och amerikanare.

Turismens exportvärde (konsumtion i Eskilstuna av utländska besökare) för Eskilstuna redovisar en omsättning på 100,5 miljoner kronor och innebär en ökning med 25,5 miljoner jämfört år 2013. Ökningen i antalet utländska övernattningar motsvarar +15,8 %.

Det är mycket roligt att tillströmningen av antalet utländska gäster till Eskilstuna fortsätter öka. Export av lokal turism i Eskilstuna kommer att stå för allt större del av tillväxten inom besöksnäringen. Men det ställer också krav på näringens aktörer att möta upp utländska gästers behov och önskemål samt den offentliga leveransen. Ökad exportmognad och fler exportmogna produkter är ett ständigt pågående arbete i samarbete med näringen och det offentliga inom Eskilstuna och angränsande regioner – säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare Destination Eskilstuna AB.

Turismen i Eskilstuna bidrog med 62,6 miljoner kronor i totala skatteintäkter till Eskilstuna Kommun och 30,4 miljoner kronor till landstinget/regionen.

Under 2014 gjordes 44 587 besök på Eskilstuna Tourist Center i Rothoffsparken vilket är en minskning med drygt -13 % mot föregående år (52 000 st). 171 000 sessions/besök och 500 000 sidvisningar gjordes under 2014 på eskilstuna.nu vilket är en ökning med närmare + 61 % jämfört år 2013.

Snabbfakta2014

• Turismsomsättning 745,5 miljoner kr (716) +4,1 %
  • Antal årsverken uppgick till 582
  • Omsättningen har ökat från 541miljoner (2010) till 745 miljoner (2014) + 37,7 %
  • Shopping omsättningsmässigt största bransch 210 miljoner
  • Restaurang omsätter som god tvåa 180,7 miljoner
  • Genererar skatteintäkter till kommunen på 62,5 miljon kr
  • Genererar skatteintäkter till landstinget på 30,5 miljon kr
  • Exportvärdet (konsumtion i Eskilstuna) 102,5 miljoner dvs 20% av den totala omsättningen.
  • Storbritannien största nationalitet av utländska gästnätter tätt följt av Tyskland
  • Tyskarna besökare minskar med -7 % och britterna ökar med + 41%
  • Källa: Resurs