Antalet gästnätter i Eskilstuna ökade med 18,1 procent under 2018, jämfört med föregående år.

Antalet gästnätter i Eskilstuna slår rekord för femte året i rad

Eskilstunas besöksnäring fortsätter att blomstra, antalet gästnätter ökade med 18,1 procent under 2018, jämfört med föregående år.

Under 2018 redovisar Eskilstuna en fortsatt stark tillväxt, totalt 369 524 gästnätter i logikategorierna hotell, stugor, vandrarhem och camping, vilket är en ökning med 18,1 procent jämfört med 2017 då samma kategori landade på totalt 312 860 gästnätter.

Antalet sålda rum på Eskilstunas hotellanläggningar ökade med 11,4 procentunder 2018. Detta innebär totalt 147 248 sålda rum. Riket rapporterar under samma period en tillväxttakt på 3,6 procent. Antalet utländska gästnätter på hotell i Eskilstuna uppgår år 2018 till 36 425 stycken, vilket är en ökning med 27 procent jämfört med föregående år.

Även gästnätteri stugor, vandrarhem och framförallt campingar i Eskilstuna växer med 25 996 styckenunder 2018 och redovisar totalt 151 048 gästnätter. Antalet utländska gästnätter i den här logikategorin minskar marginellt under 2018.

Annika Erneborg som arrenderar och driver Mälarbadens Camping i Torshälla är nöjd med det gångna året och framförallt beläggningen under sommarmånaderna.

–”Varmt väder och närheten till Mälaren är stora fördelar för en camping som vår och vi hade fullbelagt i stort sett hela sommaren. Sedan vi tog över Mälarbadens camping för två år sedan har vi investerat i och utvecklat verksamheten, men även jobbat med marknadsföringen. Nu börjar vi se resultat” säger Annika.

De varma sommarmånaderna drog många besökare till Eskilstunas stadsnära naturområden. På mälarnära Sundbyholms Slott konstaterar man att 2018 blev ett bra år för hotell och konferensverksamheten.

–”Sundbyholms Slott har haft ännu ett starkt år. Vi har bra beläggning med en jämn ström av bokningar av både konferens- och weekendgäster. Våra fester och bröllop fortsätter också att vara starka produkter” säger Christin Widerberg, vice vd på Sundbyholms Slott.

–”Besöksnäringen är en snabbt växande bransch och efterfrågan på upplevelser är stor, under 2018 har vi lanserat flera olika konferensaktiviteter och weekendpaket men även ökat vårt fokus på matupplevelser” fortsätter Christin.

Under år 2018 har även flertalet värvade evenemang och möten ägt rum. Däribland det helt nya kulturpolitiska konventet Folk och Kultur som genomfördes för första gången i februari 2018. Under sommaren genomfördes bland annat Friidrotts-SM, Ungdoms SM i bordtennis och Speedway SM. Även lokala evenemang som Springpride, Gainsville och Sundbyholmsdagarna lockade besökare utifrån.

– ”Destination Eskilstuna fortsätter att tillsammans med näringslivet stärka Eskilstunas attraktivitet genom att värva och utveckla möten, evenemang och reseanledningar. Vidare fortsätter vi att ta ytterligare steg i att kommunicera med besökaren före, under och efter besöket såväl fysiskt som digitalt ” sammanfattar Martin Roos, VD Destination Eskilstuna.

Definitioner

• Inkvarteringsstatistik: SCB (Statistiska Centralbyrån) samlar in inkvarteringsstatistik och är en del av Sveriges officiella statistik som redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser i Sverige.
  • Gästnätter: SCB redovisar i inkvarteringsstatistiken det vi i dagligt tal kallar gästnätter, eller kommersiella gästnätter. De bygger på uppgifter som boendeanläggningar lämnar in. Det gäller hotell, vandrarhem, stugbyar och campingplatser till och med juni 2014. Från och med juli 2014 ingår även uthyrning av stugor och lägenheter.
  • Sålda rum: I SCBs inkvarteringsstatistik redovisas för hotellanläggningar antal sålda rum. Ett sålt rum motsvarar försäljning av enheten, ett rum. Värdet sålda rum redovisar därmed inte antalet gäster per rum. Därav redovisning av såväl sålda rum som gästnätter.

Maria Ringström
Destinationsstrateg Destination Eskilstuna