Alina Devecerski till Eskilstuna Festival 2013

Alina Devecerski till Eskilstuna Festival 2013

1-3 augusti är det premiär för nya Eskilstunafestivalen, en tre dagars folkfest med musik, kultur och upplevelser i fokus. Eskilstuna Festival 2013 kommer ha fem olika scenområden och det är fri entré till samtliga evenemang och artistuppträdanden. RIX FM Festival inleder festligheterna på torsdag den 1 augusti, Petter är huvudakt lördag den 3 och det är totalt ett 60-tal programpunkter i programmet.

ALINA DEVECERSKI TILL ESKILSTUNA FESTIVAL 2013

I april 2012 släpptes Alina Devecerskis debutsingel ”Flytta på dej”. Den kaxiga electropopen blev en omedelbar hit i hela Norden och årets stora sommardänga. Den har sålt trippel platina i både Sverige, Norge och Danmark och var en av årets mest spelade låtar på P3. När debutalbumet ”Maraton”, som bland annat Kents Joakim Berg har varit med och skrivit två låtar till, släpptes i november kallades det “glimrande” och “en viktig tidsmarkör”. Alina Devecerski nominerades dessutom till två P3 Guld och två Grammis.

- "Alina Devecerski, som uppträder på stora scenen lördag 3 augusti, är ytterligare en drömbokning som fallit på plats. Alinas debutplatta kommer räknas som en klassiker i framtiden. Det är pop, egensinnig pop och hits som ingen kan stå still till. Festivalen börjar ta form och vi i arbetar fokuserat för att inriktningen med mångfald, genusperspektiv och miljö speglas i programmet " säger Micke Lönngren, evenemangschef på Eskilstuna Marknadsföring AB.

Sagt om ”Maraton”:

"Oddset för att ”Maraton” blir en viktig tidsmarkör är lågt"

Markus Larsson, Aftonbladet 4 av 5

"en oemotståndlig debut"

Anders Nunstedt, Expressen 4 av 5

"Hon har attityd i spader och hon har ett helt eget sound. En slags maskinell fusion av popmelodier och hårda beats som för tankarna till engelska M.I.A."

Jan Gradvall, ICA Kuriren 4 av 5

Mer information: Micke Lönngren, Evenemangschef Eskilstuna Marknadsföring AB.

Mobil 0702-67 70 70. E-post micke@eskilstuna.nu