Alex Voronov vald till invigningstalare vid Springpride i Eskilstuna 2020

Alex Voronov vald till Springprides invigningstalare

Alex Voronov, politisk redaktör på Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren, får äran att invigningstala vid Springpride 2020 i Eskilstuna.

- Jag känner mig mycket hedrad över att ha blivit utsedd till att inviga årets Springpride. Festivalarrangörernas motivering sporrar mig och jag hoppas att den kommer att uppmuntra även andra som vill arbeta för ett mer öppet och tolerant samhälle, säger Alex Voronov, politisk redaktör på Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren.

Springpride är Eskilstunas lokala hbtq-festival då stadens invånare och besökare hyllar mångfald, öppenhet och mänskliga rättigheter. Årets Springpride har temat ”Bättre tillsammans” och pågår mellan den 25 - 30 maj. Under veckan blir det föreläsningar, mingel, utställningar och olika föreställningar. På lördagen blir det traditionsenligt invigningstal, scenframträdanden och andra aktiviteter på Fristadstorget samt stor Prideparad genom Eskilstuna.

- Springpride har valt Alex Voronov till att bli invigningstalare av Springpride 2020 för att han dagligen kämpar för människors frihet och frigörelse från fördomar och okunskap i dagens Eskilstuna och Sverige. I ledare och krönikor, på sociala medier och i TV- och radiostudion tar han nästan dagligen debatten mot de som bidrar till att göra samhället mindre öppet och tolerant, säger Jörgen Danielsson, RFSL Eskilstuna.

Springpride har arrangerats i Eskilstuna sedan 2007 och var en av de första hbtq-festivalerna utanför storstäderna. Sedan två år tillbaka arrangeras evenemanget i RFSL Eskilstunas regi genom ett samverkansavtal med Destination Eskilstuna.

För mer information:

Alex Voronov
politisk redaktör
alex.voronov@sormlandsmedia.se

Jörgen Danielsson
RFSL Eskilstuna & Springpride
jorgen.danielsson@eskilstuna.rfsl.se

FAKTA
Springpride arrangeras av RFSL Eskilstuna i samarbete med Eskilstuna kommun och Destination Eskilstuna AB.

Motiveringen i sin helhet: Springpride har valt Alex Voronov till att bli invigningstalare av Springpride 2020 för att han dagligen kämpar för människors frihet och frigörelse från fördomar och okunskap i dagens Eskilstuna och Sverige. I ledare och krönikor, på sociala medier och i TV- och radiostudion tar han nästan dagligen debatten mot de som bidrar till att göra samhället mindre öppet och tolerant. Han utmanar och avslöjar makthavare, när de använder sin makt för att vinna billiga politiska poäng på människors fördomar och okunskap. Alex Voronov har en förmåga att göra träffsäkra analyser och i dem lyfta fram de faktiska orsakerna bakom makthavares ageranden och olika beslut. Genom bland annat sin penna så bidrar han till att nyansera dagens onyanserade debatt om minoriteter.