Årets talare på Springpride 2013

Årets talare på Springpride 2013

Springpride är en unik smältdegel av kärlek, lycka, kultur, humor, kunskap, normkritik, passion, tänkvärdhet, synliggörande, eftertanke, inspiration, frustration, fascination. Allt hoprört till en alldeles underbar kompott av mångfald, kärlek och gemenskap. Dessa värdeord är bärande vapen för avväpnande av fördomar och diskriminering på grund av sexuell läggning, könsuttryck och könsidentitet.

Den 23-26 maj så firar vi åter Springpride i Eskilstuna, för sjunde året i rad. 2013 arrangeras Springpride av Eskilstuna Marknadsföring med stöd av Eskilstuna kommun.

Varje år under den stora showen innan paraden så gästas vi av årets talare. Tidigare år har showen gästats av bland andra Birgitta Ohlsson, Sveriges EU-minister, Anders Öhrman, chefredaktör på QX. I år gästas vi inte bara utav en, utan två talare. Springpride är oerhört stolta att kunna presentera årets tal som hålls av Jimmy Sserwadda och hans make, Lawrence Kaala.

Lördagen den 23 januari blev Jimmy och Lawrence en världsnyhet då de som första manliga samkönade par från Uganda ingick äktenskap, samt historien hur de återfann varandra i ett land de flytt till, långt upp i norr. I Sverige är samkönat äktenskap en rättighet. Men landet de flydde från, Uganda, är det förenat med livsfara att öppet visa homosexuell kärlek. Uganda är ett land där det på allvar diskuteras dödsstraff på homosexuella som öppet visar sin kärlek. HBTQ- personer förföljs, trakasseras, misshandlas och mördas dagligen av landets myndigheter.

I februari mottog Jimmy och Lawrence QX hederspris under QX gaygala 2013. Priset gick till HBTQ-rörelsen i Uganda, där Jimmy och Lawrence är en del av. Vi välkomnar med stor famn Jimmy och Lawrence till Eskilstuna och Springpride 25 maj.

Mer info:
Johan Bergquist | Projektledare Springpride | 0709-151879 | johan@springpride.se