DesignTorget fyller 15 år

DesignTorget fyller 15 år

På torsdag den 18 september firas det i alla butiker

DesignTorget fyller 15 år                    Pressmeddelande 2008-09-16

Torsdagen den 18 september firar DesignTorget 15 år. Från att vara utfyllnad på en oanvänd yta i Kulturhuset har DesignTorget gått till att ha 15 butiker i Sverige och Norge och vara klassat som ett av Sveriges starkaste varumärken.

- En närmast osannolik framgångshistoria. I dag är vi, bevisligen, en av landets roligaste butiker att handla i. Dessutom är vi efterfrågade från städer över hela världen, säger Lasse Folt, vd på DesignTorget.

Den idé grundaren Jerry Hellström hade för 15 år sedan har burit frukt långt över allas förväntningar. Jerry Hellström är arkitekt och hade på den tiden många arbetslösa formgivare i sin umgängeskrets. Många av dessa hade ett gemensamt problem, att nå ut med sina produkter till konsumenter. När Jerry blev tillfrågad om han kunde göra någonting av den oanvända ytan på Kulturhusets nedervåning formades idén och strax därefter kom Designtorget till.

Designtorget blev en säljkanal för alla duktiga designers och formgivare, som en torghandel med fokus på design. En jury tillsattes för att välja ut vilka produkter som skulle tas in och så jobbar Designtorget även i dag, 15 år senare. Redan en månad efter start var succén ett faktum.

Sedan dess har det blivit fler DesignTorget-butiker både i Sverige och i Norge.

- Vem trodde då att vi skulle ha 13 butiker i Sverige, 2 i Oslo och nya förfrågningar hela tiden. Även internetbutiken har blivit en framgångssaga och ett alternativ för dem som inte hinner handla eller bor för långt ifrån en butik, säger Lasse Folt.

Ett av Sveriges starkaste varumärken - och landets roligaste butiker

DesignTorget är i dag ett av Sveriges starkaste och mest kända varumärken vilket resulterat i att man häromåret blev invalda i "Superbrands", en sammanställning av Sveriges starkaste varumärken. Butikskedjan utnämndes dessutom år 2007 till "Sveriges roligaste butiker" i en nationsvid kundundersökning utförd av branschtidningen Market. Under årens lopp har både Konstfack-studenter, uppfinnare, hemmafruar, importföretag och sedermera kända formgivare som Jonas Bohlin, Alexander Lervik, Anja Septon och ClaessonKoivistoRune sålt sina alster på DesignTorget. Butikskedjan har också gjort design till "var mans egendom" genom sitt sätt att välkomna alla att klämma, titta och känna, och köpa väldesignade presenter i olika prislägen. Nytänk, kvalitet, god design och humor har varit några ständiga nyckelord för val av sortiment under alla år.

Välkända storsäljare genom åren är bland annat Camilla Wessmans TV-vagn från 1993, Jonas Bergfeldts krok "Mama" från 1995, Camilla Ljunggrens hållare för disktrasor "Pluring" från 2001, David Agulniks Bananskal från 2003 och David Batras bok om knasiga lappar i tvättstugor och omklädningsrum "Luddet i tvättstugan" från 2008.

På födelsedagen den 18 september kommer landet alla butiker att fira, men störst är firandet på Designtorget vid Sergels torg som var den första butiken. Där finns bland annat David Batra och olika formgivare på plats, flera storsäljare från de 15 årens verksamhet har åter plockats fram och alla kunder får 15 procent rabatt på hela sortimentet.

För ytterligare pressinformation, se www.designtorget.se/se/press

För pressbilder, se http://www.designtorget.se/designtorget/upload/images/press/pressbilder.zip

För mer info, kontakta gärna: Lasse Folt, vd DesignTorget, 070 213 91 00, lasse.f@designtorget.se

DesignTorget startades 1993 som en direkt försäljningskanal för formgivare och designers, och har på 15 år blivit Sveriges mest kända varumärke inom sin bransch. Företaget driver idag 15 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Sundsvall, Västerås och Oslo, och beräknas 2008 omsätta ca 140 MSEK. Man har ett välutvecklat nät av kontakter med designskolor, formgivare och producenter. Varje vecka väljer DesignTorgets jury ut det bästa bland de ca 30-40 produkter som lämnats in för eventuell försäljning. Företaget är sedan januari 2005 helägt av Novax inom Axel Johnson AB.