DesignTorget delar ut priset ”Årets Sak 2007”.

DesignTorget delar ut priset ”Årets Sak 2007”.

DesignTorget, som i många år har samarbetat med designskolor, formgivare, uppfinnare och småföretag, har beslutat sig för att inrätta ett årligt pris benämnt Årets Sak! Priset, som förutom ära och berömmelse består av en speciell plakett och en prissumma på 15.000 kr, går till den/de formgivare som under det gångna året skapat den nya sak i DesignTorgets sortiment som känns mest kreativ, väldesignad, nytänkande och säljbar. 10 st produkter har redan nominerats och finns under februari utställda i DesignTorgets alla butiker. Onsdag 27/2 kommer den slutligen utvalda produkten att offentliggöras, och priset delas ut till ansvarig formgivare under en ceremoni i DesignTorgets butik i Kulturhuset i Stockholm. - DesignTorget har ända sedan starten för 15 år sedan uppmuntrat formgivning såväl från yrkesverksamma designers som från kreativa privatpersoner, säger DesignTorgets VD Lasse Folt. - Vi vill med detta årligen återkommande pris ännu tydligare uppmärksamma all den härliga skaparkraft som varje år genererar snygga, funktionella och tokroliga bruksföremål i vårt avlånga land! Följande 10 nominerade saker har valts ut av DesignTorgets ordinarie jury: Muggar 2-pack av Sara Berner Broderikit av Fuldesign; Roland Larsson, Moa Åström, Pernilla Klüft, David K Frimark Pocketbokhylla av Karin Nyberg Muffins-, bull- och tryffelformar av Ingunn Sjöström Sneli & Christina Nilsson Spelet Hur fan visste du det? av Abracadabra; Johan Höglund & Fredrik Larsson Bouleverktyg, Pétangue Multitool av Tove Knuts Bird Lamp av Hung-Ming Chen Sladdvinda *cordctrl av Mikael Schelin & Andreas Fornell Armband i plexi av Cecilia Lundgren Grytunderlägg/löpare Silmu av Tuttu Sillanpää De 6 personer som slutligen väljer ut Årets Sak 2007 är: Ivar Björkman, Rektor för Konstfack Camilla Wessman, Formgivare Dap Stockholm Lasse Folt, VD DesignTorget Helena Gorne, Ansvarig för jury/formgivare DesignTorget Carina Graf, Butikschef DesignTorget Daniel Bäckström, Butikschef DesignTorget För bilder på produkterna och formgivarna i anslutning till pressreleasen, gå in på http://www.designtorget.se/designtorget/se/arets_sak/ För mer information kontakta: Lasse Folt, VD DesignTorget, tel +46-70 21 39 100 eller Malin Löfmark, Marknadskoordinator DesignTorget, tel +46-70 77 87 070 DesignTorget startades 1993 som en direkt försäljningskanal för formgivare och designers, och har på 14 år blivit Sveriges mest kända varumärke inom sin bransch. Företaget driver idag 14 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Sundsvall, Västerås och Oslo, och beräknas 2007 omsätta ca 120 MSEK. Man har ett välutvecklat nät av kontakter med designskolor, formgivare och producenter. Varje vecka väljer DesignTorgets jury ut det bästa bland de ca 30-40 produkter som lämnats in för ev försäljning. Företaget är sedan januari 2005 helägt av Novax inom Axel Johnson AB.

Ulrika Nilsson

Presskontakt Marknadsansvarig 0705-20 62 88