DENIOS tilldelas silver i EcoVadis globala CSR-mätning för 2022

Glädjen är stor hos DENIOS SE efter att de återigen tilldelats EcoVadis silverplakett för sitt CSR-arbete. DENIOS som arbetar med miljöskydd och säkerhet har sedan starten 1986 haft ett miljöfokus förankrat i företagets DNA.

Nio priser på nio år

Den oberoende granskningsorganisationen EcoVadis utvärderar hur transparenta företag är inom CSR. Företagen kontrolleras och utvärderas årligen på basis av frågeformulär och dokument. Specifikt granskades DENIOS som tillverkare inom områdena miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik och hållbar upphandling med resultatet: Utmärkt! Med silverplaketten hamnar DENIOS i det översta 25% av alla kvalificerade företag, vilket är en anmärkningsvärd prestation. Under åren har DENIOS upprepade gånger lyckats förtjäna detta viktiga sigill - år 2022 var detta nionde gången i rad.

Hållbar tillverkning av spillskydd och invallningar

DENIOS tillverkar utrustning för hantering och förvaring av miljöfarliga ämnen där uppsamlingskärl, kemikalieskåp och miljöcontainers är kärnprodukterna.

- Redan i konstruktionsstadiet tittar vi på hur produkten kan erbjuda våra kunder trygghet, få en lång livslängd för att till sist återvinnas, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Dessutom har företaget redan sedan tidigare implementerat ett flertal åtgärder som är bra för miljön och som sparar resurser, som en stor solcellsanläggning på företagets tak, energisnåla LED-lampor eller användning av ett kraftvärmeverk. Med många sådana initiativ lyckas DENIOS styra sina handlingar för att bli så hållbara som möjligt i framtiden.

- Hållbarhet är kärnan i vårt företags värdesystem och silvermedaljen är ett bevis för att vi är på rätt väg, avslutar Linus Jacker, VD på DENIOS AB.