DENIOS säkra lösning för tillverkning av handsprit

När handsprit och desinfektion blivit en bristvara är det många företag som ställer om sin produktion för att bekämpa coronaviruset och hjälpa sjukvården. Vid omställningen behövs nya lösningar för att effektivisera produktionen och samtidigt se till att den är säker. DENIOS har tagit fram en komplett lösning som kan både blanda, pumpa och mäta upp alkoholblandningar säkert.

Handsprit är brandfarligt

– Man måste vara medveten om att höga halter alkohol, som exempelvis etanol skapar en explosiv atmosfär. Det räcker med att man tillverkar handsprit i närheten av en vanlig strömbrytare eller elektrisk utrustning, som inte gjord för att vara i närheten av den här typen av tillverkning, för att antända handspriten, säger Patrik Löfdahl, på DENIOS AB.

Komplett lösning för tillverkning

DENIOS omrörare och pump i en och samma enhet ger en komplett lösning för handspritstillverkning. Materialet i pumpverket är tillverkat av rostfritt stål och Ex-klassad enligt ATEX: Ex II 1/2 G IIB T4. Den passar till 1000-liters IBC och 200-litersfat. En flödesmätare och komplett slangpaket, avsett för ämnena ingår.

– Vi står inför utmaningar nu och omställningen behöver gå snabbt för att möta behoven. Då är det extra viktigt att hålla många tankar i huvudet samtidigt så aktiviteterna är trygga och säkra, avslutar Patrik Löfdahl.

Har ni möjlighet att ställa om till tillverkning av handsprit och ytdesinfektion?

Kontakta Patrik Löfdahl på: pal@denios.se för mer information.

Den kombinerade pumpen och blandaren har artikelnummer 137398W och går att beställa i webbshopen

här>>    Pump och blandare för alkohol ex