Hur mycket kostar yttrandefriheten?

I år är temat yttrandefrihet och bokmässan i Göteborg slår nya rekord med sina 836 utställare. Bokmässans tema yttrandefriheten ger tydliga konsekvenser där författaren Lisa Bjurwald har ställt in sin medverkan tack vare Nya Tiders medverkan. Bokmässan har även skärpt säkerheten så att Lars Vilks kan besöka mässan.

Längst ner (A04) på bokmässan påminner om Svartvändargränden i Rowlingsböcker om Harry Potter. Svartvändargränden är en avstickare från övriga mässan och kan beskrivas som en plats i skymundan långt från media, välkända förlag och de stora författarna.

Ett perfekt tillhåll för förstagångsutgivarna, de minsta förlagen, en och en och en annan konstnär. En plats där ni kan finna de intressanta, personliga och udda böcker så som En företagares bekännelser, Blodröd snö, Osynlig makt, Huvudskott, Berättelsen om Lianne, Prodcast Tack för Kaffet, De besvärliga, Art Room Kicks med flera.

Yttrandefrihet omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning. En yttrandefrihet som anses vara en av förutsättningarna för ett demokratiskt statsskick. Men kan vi, ska vi ta betalt för yttrandefrihet?

Min närvaro under Almedalsveckan sedan mitten av 90-talet och nu min medverkan på Bokmässan ger en entydig analys. Yttrandefriheten kostar pengar, mycket pengar. Ska du höras och få mediauppmärksamhet får du vara beredd att ta fram den stora plånboken.

Välkommen att diskutera yttrandefrihet i Svartvändargränd på bokmässan, bokmonter A04:53. Hälsar Helena Brandt

• undersökning
  • gt
  • blodröd snö