Demoex adventskalender presenterar ny ideologi

Demoex i Vallentuna är ett lokalt parti och ett demokratiexperiment som nu sprider sin ideologi i form av en adventskalender på mynewsdesk.

Partiet vill flytta över den politiska debatten från slutna sammanträdesrum till öppna forum på nätet så att allmänheten kan vara med i politiken. Ideologin - som är både social och liberal - bygger på radikal öppenhet, samarbete över partigränserna och allmän rösträtt i sakfrågor.

Demoex har misslyckats med att skapa en offentlig politisk debatt på nätet. De folkvalda i Vallentuna har inte velat samarbeta. Hierarkier i politiken innebär att makten koncentreras till ett fåtal personer. Ingen av dem tjänar på att offra sina egna intressen till förmån för helheten. Det gäller inte bara i Vallentuna.

Det är svårt att samarbeta inom det politiska systemet, eftersom det bygger på konkurrens. Spelets regler gör så att politikerna motverkar varandra. Hierarkiska strukturer gör det politiska systemet stelt och oflexibelt. Konkurrensen mellan idéer är viktig i politiken, men det hierarkiska systemet skadar denna konkurrens när det fria informationsflödet hämmas för att skydda partiernas mandat.

För ett år sedan var Demoex på väg att marginaliseras och tyna bort. Då började kommunen informera via en reklamfinansierad tidning om den politiska organisationen utan att nämna Demoex. Samtidigt värvades Demoex partiledare av moderaterna.

För att inte åtta års politiskt experimenterande skulle vara bortkastat bloggade nya partiledaren om Demoex på engelska. Bloggen inspirerade läsare i flera länder och ledde till att nya Demoex startade.

Demoex adventskalender berättar om den nya ideologin som har vuxit fram under åtta års experimenterande i Vallentuna. Kalendern bygger på bloggen, men den här gången är texterna på svenska.

Per Norbäck

Presskontakt Gymnasielärare (filosofi, matematik, drama) Demoex ordförande 073-9965411

Einar Spetz

Presskontakt Librarian 070-2921750